Fysik

Spørgsmål angående opbremsning

07. marts 2017 af Dagensmand1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg har rendt mig i problemer, og håber der er nogen derude der vil hjælpe.

En bil kører med 20 m/s og bremser over en strækning s1= 25 m med jævnt aftagende fart.

a) Hvor lang tid ?t2, tager opbremsningen?

b) Regn accelerationen a1 under opbremsningen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Benyt s = ½a1t2 og v=a1t. Du kan forestille dig processen vendt om, så bilen i stedet for at bremse accelererer til 20m/s. Når man regner numerisk, er ligningerne de samme.

Hvis du dividere ligningen for s med ligningen for v og indsætter tallene, har du t. Brug derefter ligningen for v til at finde a1.

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. marts 2017 af mathon

a)
                             t=\frac{2\cdot \Delta s}{v_0}
b)

a=\frac{-{v_0}^2}{2\cdot \Delta s}

Svar #3
07. marts 2017 af Dagensmand1 (Slettet)

Har vedhæftet et billede. Er det korrekt udregnet til spørgsmål a?

Og angående b) hvilket tal sætter jeg ind i -v0²?/2*?s?

Vedhæftet fil:fysik.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Tallene er korrekte, men enheden forkert. I tælleren mangler enheden meter. Derudover har du regnet galt i næste trin.

b) Den i #2 angivne formel er for kompliceret. Brug i stedet v=at, hvor du dividerer med t på begge sider af lighedstegnet og får a = v/t.

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. marts 2017 af mathon

b)

a=\frac{-{v_0}^2}{2\cdot \Delta s}=\frac{-\left ( 20\; \tfrac{m}{s} \right )^2}{ \left ( 25\; m \right )}=-16\tfrac{m}{s^2}

Brugbart svar (1)

Svar #6
08. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

b) a = v/t = 20m/s / 2,5s = 8m/s2

Brugbart svar (1)

Svar #7
09. marts 2017 af mathon

sorry:
                            a=\frac{-{v_0}^2}{2\cdot \Delta s}=\frac{-\left ( 20\; \tfrac{m}{s} \right )^2}{\mathbf{\color{Red} 2}\cdot \left ( 25\; m \right )}=-8\tfrac{m}{s^2}

Skriv et svar til: Spørgsmål angående opbremsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.