Matematik
formel for volumen af kegle og keglestub vha. integral
Hej alle sammen, jeg sidder med 2 opgaver, som jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal løse.
NR 1:
I den ene har jeg en trekant, som bliver til en kegle, når den drejes 360 grader om y-aksen.
Jeg har givet koordinaterne (0,0), (0,r) og (h,0) som trekantens hjørner, og jeg har bestemt den rette linje gennem (0,r) og (h,0) til (-r/h)*x + r.
Jeg skal nu bestemme en formel for keglens rumfang. Så mit spørgsmål det lyder på, skal jeg gøre det ved at udlede beviset eller nærmere ved at indsætte de størrelser som jeg kender i integralet og så komme frem til formlen Vkegle = (1/3)*π*r2*h ?
NR. 2
Her er givet en trapez, som danner en keglestub når den drejes 360 grader om x-aksen. Denne har givet koordinaterne (0,0), (0,R) og (h,r), hvor R er radius i keglestubbens store grundflade og r er radius i keglestubbens lille grundflade og højden er h.
Den rette linje gennem (0,R) og (h,r) har jeg her bestemt til ((r-R)/h)x + R.
Og mit spørgsmål er egentlig det samme med denne opgave, skal jeg udlede beviset for at bestemme en formel for rumfanget eller skal jeg indsætte min funktion i formlen for rumfang ved rotation om y-aksen og på denne måde komme frem til formlen (1/3)*π*h*(R2*r2+R*r) ?
Svar #4
17. marts 2017 af 321bj (Slettet)
#2 og #3 de volumenformler har jeg også fået men jeg skal komme frem til den generelle formel som skrevet i opgaven, skal jeg finde dem ved at udregne integralet?
Svar #5
17. marts 2017 af janhaa
#4#2 og #3 de volumenformler har jeg også fået men jeg skal komme frem til den generelle formel som skrevet i opgaven, skal jeg finde dem ved at udregne integralet?
ja
Svar #6
#5 men tror du godt jeg må gøre det mere simpelt ved at indlægge keglens trekant med hjørner i (0,0), (h,0) og (r,h) ? for ellers synes jeg integralet bliver meget langt og jeg har ikke noget overblik over det
Svar #8
17. marts 2017 af janhaa
Den rette linje gennem (0,R) og (h,r) har jeg her bestemt til ((r-R)/h)x + R.
Og mit spørgsmål er egentlig det samme med denne opgave, skal jeg udlede beviset for at bestemme en formel for rumfanget eller skal jeg indsætte min funktion i formlen for rumfang ved rotation om y-aksen og på denne måde komme frem til formlen (1/3)*π*h*(R2*r2+R*r) ?
formelen over er feil...
Svar #9
#8 opdagede godt jeg har skrevet gange i stedet for plus ved R2+r2, og har rettet det. Tusind tak for hjælpen. Tror jeg forstår det nu. Har fået udledt den for keglestubben så jeg bør også kunne skrive keglen ud så
Skriv et svar til: formel for volumen af kegle og keglestub vha. integral
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![V=\pi\int_0^h(\frac{r^2x^2}{h^2}-2\frac{r^2x}{h}+r^2)\,dx=\pi \left[\frac{r^2x^3}{3h^2}-\frac{r^2x^2}{h}+r^2x \right ]_0^h=\pi\frac{r^2h}{3}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/gVQeZia6wAw20bCakGcHoA==.gif)