Tysk

Rigtigt sætning?

18. marts 2017 af Malle123456789 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej :-) 

Jeg sidder med en tysk sætning, og har desværre glemt mit, højtelskede, grammatikhæfte i min skole. Så jeg kan desværre ikke tjekke, om min sætning er rigtig. Kan I hjælpe? Her er den: 

Spørgsmålet er: 

"Ist es richtig, daß die Polizei kommt und solche Fragen stellt? 

En del af mit svar: 

"Ja, ich glaube, daß die Polizei kommt und solche Fragen stellt. Das glaube ich weil die Polizei mehr Selbstmorde merveidet will. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2017 af Jensen193

Hvis vi tager udgangspunkt i, at politi er flertal, skal sætningen se ud således. Dog ved jeg ikke, hvad "merveidet" betyder, så jeg har udskiftet dette med untersuchen (=undersøge).

"Ja, ich glaube, dass die Polizei kommt, und Fragen stellen. Das glaube ich, weil die Polizei mehr Selbstmorde untersuchen will. "


Svar #2
18. marts 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Det mener jeg jo også. Men der står jo, at "die Polizei kommt", så jeg antog derfor, at det skulle være i ental, selvom jeg dog ikke er enig....?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. marts 2017 af Stygotius

Vi skal bestemt ikke "gå¨ud fra" at ordet Polizei er flertal når det nu er ental.

På tysk eksisterer de engelske såkaldt "collective nouns" ikke, og kun det grammatiske, -ikke det indholdsmæssige tæller.

På dette punkt har  Malle123456789 helt ret.

Desuden ville det være meget mærkeligt at det skulle hedde "die Polizei kommt'" hvis  Polizei skulle være flertal.


Svar #4
19. marts 2017 af Malle123456789 (Slettet)

Ja netop. Tak for hjælpen begge to!

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. marts 2017 af Tyskfødt (Slettet)

merveidet will = vermeiden/verhindern will


Skriv et svar til: Rigtigt sætning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.