Fysik

Forsøg om UV-stråling

10. april 2017 af JulBB - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg skal op i stråling til eksamen og jeg har derfor valgt at tage UV-stråling (hvordan det "fungerer" og  påvirker menneskekroppen) som underemne.

Hvilke forsøg vil være relevante for vores emne? Vi har i forvejen et forsøg med UV-perler, så ikke et forsøg der viser at UV-stråling "findes".

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2017 af Eksperimentalfysikeren

Brug et prisme eller et bøjningsgitter til at vise kviksølvspektret og vis, at der er UV-stråling ved den violette ende. Bestem evt. bølgelængden. Det er dog ikke sikkert, at jeres apparatur slippe UV-strålingen igennnem.

Vis også, at visse typer af glas slipper UV-stråling igennem, men andre stopper den.

Den biologiske side af sagen har jeg ingen idé til. Et problem her er sikkerheden. Nogle af virkningerne af UV-stråling er skadelig, så dem skal man undgå under forsøgene, men hvad er der så tilbage? Tal evt. med en biologilærer om det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. april 2017 af Number42

Solarier udsender UV stråling som er skadelig for huden. man inddeler strålingen i A ,B og C efter hvor kort bølgelængden er og hvor farligt det er.

UV kan dræbe bakterier og bruges til at desinficere.

Meget kortbølget UV går ikke ret langt i luft. Flere glasarter kan ikke transmitere UV , men fx quatzglas kan.

UV bruges til at hærde plastik med  fx ved 3D printning.

etc etc


Skriv et svar til: Forsøg om UV-stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.