Fysik

Hjælp med opgave til elektronik

29. april 2017 af Lauramattesen (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle sammen. Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med nedenstående opgave.. Jeg er virkelig gået i stå med den


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2017 af peter lind

Energi = effekt*tid = strømstyrke*Spændning*tid


Svar #3
29. april 2017 af Lauramattesen (Slettet)

Hvis jeg starter med at beregne effekten ud, så er der jo givet en I-RMS og en I-jævnstrøm,maks. Hvilken af de her to skal jeg bruge?
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. april 2017 af peter lind

Det er vekselstrømmen


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. april 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Din overskrift indeholder ordet "elektronik". Der spørges så om hvor lang opladningstiden er, men det afhænger jo af hvordan elektronikken/ensretteren er opbygget?

Til det oplyses ikke andet end nogle max-grænser for IRMS og IDC  for batterierne. Eftersom IDC = IRMS og med henseende til opladningstid, fristes man jo til at oplade batterierne med en aldeles glat jævnstrøm
( IDC = IRMS   →    formfaktor = 1 ).

Det lader sig gøre at lave en sådan ensretter, men jeg forstår slet ikke hvad det har med 230Vac og 50Hz at gøre.  Men noget må jo gøres, for du kan ikke oplade batterierne med vekselstrøm. Så vidt jeg har forstået er denne ensretter includeret i et "mormor-kabel"

https://ing.dk/artikel/risiko-brand-ved-lade-elbiler-over-lysnettet-176512

men hvordan virker den?  Er strømmen fra den fuldstændig glat, eller bliver man nødt til at skære en tå og klippe en hæl?

Da du ikke ved bedre, må du anvende  IRMS =  IDC = 10A  i  #3.

Når du så skal omregne disse ampere til effekt, skal du jo kende batteriets hvilespænding. Er den 48V kan du lade med effekten  48V*10A = 480W.  Er den 96V kan du lade med effekten 960W, osv. Så den er ret vigtig, men opgavestilleren har forskånet os for at oplyse den.


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. april 2017 af Number42

Der løber forhåbentligt ikke vekselstrøm i Batteriet, som opgaven påstår?

Men eller går opgaven nok ud på at  beregne hvad der er den begrænsende faktor. Ensretter man 10 A vekselstrøm får man ikke 10 A jævnstrøm men mindre. Hvor meget vil jer overlade til spørgeren. Det er nemt at regne ud.


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. april 2017 af hesch (Slettet)

#6

Der løber forhåbentligt ikke vekselstrøm i Batteriet, som opgaven påstår?

Men eller går opgaven nok ud på at  beregne hvad der er den begrænsende faktor. Ensretter man 10 A vekselstrøm får man ikke 10 A jævnstrøm men mindre. Hvor meget vil jer overlade til spørgeren. Det er nemt at regne ud.

Med en Buck-converter er Iout ≥ Iin .

Hvor meget større afhænger af switch-profilen.

Men opgaven siger at  Iout ikke være større end 10A.


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. april 2017 af hesch (Slettet)

#7:  Tegning:

Vedhæftet fil:buck conv.png

Skriv et svar til: Hjælp med opgave til elektronik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.