Kemi
Hvorfor har stoffer/ioner farver?
Hej!
Spørgsmålet lyder som ovenstående. Hvordan kan det eksempelvis være at MnO4^- er violet?
God aften!
Svar #1
08. august 2017 af JulieW99
Jeg mener det skyldes energien når den exciteres. Så udsender den nogle bølgelængder vidst nok.
Hov, undskyld. Jeg tænkte på når de bliver brændt.
Vh Julie
Svar #2
08. august 2017 af Eksperimentalfysikeren
Når flere atomer danner kovalente bindinger, "flettes" deres elektroners energitilstande sammen. Det vi ofte i forbindelse med enkeltatomer betragter som kugleskaller, hvor elektronerne bevæger sig, bliver til mere komplicerede former. Derved ændres energiniveauerne. Desuden bliver der mulighed for, at molekylerne kan rotere og, at atomerne i molekylerne kan svinge i forhold til hinanden, som om de var koblet sammen med fjedre. Disse ting bevirker, at der bliver mange flere tilstande, som molekylerne kan være i, og dermed også flere mulige overgange. For en del molekyler svarer nogle af disse overgange til lys i det synlige område, så der er mulighed for absorption i dette område, men ikke for alle bølgelængder i det synlige område. For MnO4- svarer en del af disse tilstande til bølgelængder i det røde, gule og grønne opråde, hvorfor der kun bliver violet og noget blåt lys tilbage. (Jeg kender ikke det præcise spektrum.) Hvis man inddamper stoffet, vil ionen danne krystaller sammen med en positiv ion. Derved ændres energitilstandene og farven kan ændres.
Skriv et svar til: Hvorfor har stoffer/ioner farver?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.