Matematik

hvordan finder man frem til følgende nedstående?

04. september 2017 af Mathnerdsx - Niveau: Universitet/Videregående

Kan ikke overskue den her, nogle der kan hjælpe?

Vedhæftet fil: Matematik.PNG

Svar #1
04. september 2017 af Mathnerdsx


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september 2017 af Number42

.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september 2017 af Number42

Der er ikke nogen speciel metode, observer og konkluder.

(jeg går ud fra at du forstår hvordan man differentierer)


Svar #4
04. september 2017 af Mathnerdsx

Ja, det er blot hvordan man opstiller ligningerne for at komme frem til det sidste :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. september 2017 af AskTheAfghan

Jeg ved ikke hvad dit spørgsmål er. Jeg formoder, at f(x) = cos(ax), og du vil finde f(n)(x) for n lige og ulige. Du har

f '(x) = -a sin(ax),                                      f ''(x) = (-a)a cos(ax) = -a2 cos(ax),

f(3)(x) = -a2(-a) sin(ax) = a3 sin(ax),         f(4)(x) = a3a cos(ax) = a4 cos(ax),

f(5)(x) = a4(-a) sin(ax) = -a5 sin(ax),  og   f(6)(x) = -a5a cos(ax) = -a6 cos(ax).

Se på f(n)(x) for n ulige, dvs. på venstre side af kolonnerne. Læg mærke til fortegsskiftet. Mønstret viser (muligvis), at f(n)(x) er (-1)(n+1)/2 ganget med an sin(ax) for n ulige. Her kan du sætte k = (n + 1)/2, hvilket er ækvivalent med n = 2k + 1.

På højre side af kolonnerne viser (muligvis), at f(n)(x) er (-1)n/2 ganget med an cos(ax) for n lige. Her kan du sætte k = n/2, hvilket er ækvivalent med n = 2k. For at bevise dem, kan man benytte induktionspricippet.

Bemærk at disse kan simplificeres til  f(2n -1)(x) = (-1)n a2n-1 sin(ax) og f(2n)(x) = (-1)n a2n cos(ax) for n naturlige tal.


Skriv et svar til: hvordan finder man frem til følgende nedstående?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.