Matematik
mængder på listeform
Lad A og B være endelige mængder, givet på listeformerne:
A = { n∈N | n=m2, m∈{1,2,3,4,5}}
B = { n∈N | n=2m−1, m∈{1,2,3,4,5}}
a) Hvilke elementer indgår i mængderne A∩B og A∪B?
Jeg skal vel regne n=m^2 og n=2m-1 ud først. Som jeg ser der så er der en mængde n som er givet ved en anden mængde m som er kvadreret. Er det korrrekt?
Lad C og D være mængder, givet på listeformerne:
C = { n∈N | n=2m, hvor m∈N}
D = { n∈N | n=3m, hvor m∈N}
b) Hvilke elementer indgår i mængderne C∩D og C∪D?
c) Beskriv med dine egne ord mængderne R\Q og C\R.
Svar #1
10. september 2017 af anonym000
b) og c) jeg ved ikke hvad jeg skal i b og c.
...............
Svar #3
10. september 2017 af Anders521
Hejsa,
bemærk at dine mængder A,B,C og D er ikke skrevet på listeform. Ja, en go' ide at udregne n=m2 og n=m2-1 for så kan du skrive A og B på listeform og dernæst bestemme deres fælles- og foreningsmængde.
mht b) du har at N er mængden af naturlige tal. Hvad med at bestemme nogle få elementer af C og D for at give dig selv en ide om hvad deres fælles- og foreningsmængde kunne være?
mht. C) her du nødt til at vide hvad C, R og Q står for samt definitionen af differensmængden.
Svar #4
10. september 2017 af anonym000
Er det rigtigt at de ikke er på listeform? Hvad er så listeform og hvad er ikke liste form?
Desuden kan jeg se at der er en mængde i mængden.
...............
Svar #5
10. september 2017 af Anders521
Hvis elementerne for en mængde W er skrevet i en rækkefølge så er W givet på en listeform som er vist i#2. Se følgende link
http://www.bu.edu/linguistics/UG/course/lx502/_docs/lx502-basic%20set%20theory.pdf
Skriv et svar til: mængder på listeform
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.