Kemi

Polære og upolære stoffer

26. oktober 2017 af Myumi (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg sidder med nogle spørgsmål, som jeg har lidt svært med. Spørgsmålene er i forbindelse med mit forsøg, som handler om polære og upolære stoffer.

1. Kemiske forbindelser, som let opløses i vand, opløses normalt dårligt i organiske opløsningsmidler, som f.eks. heptan (rensebenzin) og petroleum. Forklar hvorfor?

2. Salte dvs. kemiske forbindelser, som består af ioner, opløses normalt bedre i vand end i organiske opløsningsmidler. Salte kan f.eks. være NaCl (køkkensalt), NaHCO3 (natron) og CuSO4 (kobbersulfat). Forklar hvorfor?

Hvis der er nogen, som kan forklare det, ville det være skønt. Fortsæt god aften. ^_^


Svar #1
26. oktober 2017 af Myumi (Slettet)

Jeg har nu skrevet mine egne svar, men er ikke 100% sikker på, at det er rigtigt?

1. Kemiske forbindelser, som let opløses i vand, opløses normalt dårligt i organiske opløsningsmidler, som f.eks. heptan (rensebenzin) og petroleum. Forklar hvorfor?
Kemiske forbindelser, som opløses i vand er polære, og kan derfor ikke blandes med organiske opløsningsmidler, som er upolære.

2. Salte dvs. kemiske forbindelser, som består af ioner, opløses normalt bedre i vand end i organiske opløsningsmidler. Salte kan f.eks. være NaCl (køkkensalt), NaHCO3 (natron) og CuSO4 (kobbersulfat). Forklar hvorfor?
Ioner har en elektronegativitet og er derfor ’polære’, da de består af en negativladet ion og en positivladet ion. I NaCl har natrium afgivet en af sine elektroner og er derfor positivladet. Cl har fået elektronen og er derfor negativladet. Dette skaber en negativ og positiv pol. Vand er som sagt et polært stof, og kan derfor blandes med salte, hvorimod organiske opløsningsmidler er upolære.


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. oktober 2017 af Heptan

Det er korrekt. Her er lidt ekstra.

1. Upolær opløser upolær og polær opløser polær. Det skyldes intermolekylære kræfter.

2. Ionforbindelser bliver helt adskilt som ioner i en vandig opløsning, så de positive ioner bliver omgivet af oxygenatomerne i vand og de negative ioner bliver omgivet af hydrogenatomerne i vand. Det gør ionforbindelser særligt opløselige i vand. I nogle ionforbindelser er ionbindingerne mellem ionerne dog stærkere end vands evne til at opløse dem.

Ioner har en elektronegativitet stor elektronegativitetsforskel


Svar #3
27. oktober 2017 af Myumi (Slettet)

Tusind tak. :)

Skriv et svar til: Polære og upolære stoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.