Matematik

𝑓(𝑥)=110⋅𝑒^(-0,008x)+60*e^(0,008x)​-161 Find længden mellem stolper i en kædelinjefunktion

27. oktober 2017 af AkumaTsumi - Niveau: B-niveau

??(??)=110⋅??-0,008x+60*e0,008x-161
Jeg skal finde længden mellem to stolper hvor:
x = m
og højden af stolperne er 9m
Jeg er helt og adeles i tvivl om hvad jeg skal gøre her

Jeg har ingen anelse om hvorfor der dukker spørgsmålstegn op i setdet for det jeg har skrevet. Men opgaven kan ses på den vedhæftede fil

Vedhæftet fil: Skærmbillede (53).png

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. oktober 2017 af chr42

Her er jeg faktisk også i tvivl om, hvad f(x), x og h egentlig dækker over.

Jeg tror funktionen skal være regneforskriften for den del af kablet, der hænger mellem de to pyloner. Hvis du bestemmer f(0) får du netop de 9 m, som broen skal være høj. x kunne så være afstanden mellem bropillerne. Din opgave er tilsyneladende, at finde ud af, hvor langt henne den næste bropille er, når broen nu er 9 m høj.


Svar #2
27. oktober 2017 af AkumaTsumi

Jeg var inde i geogebra og skrev forskriften hvorefter jeg fik at længden mellem de to stolper var 75,77 og satte så bare for sjov højden 9 ind som f(x) i forskriften hvilket gav præcis det samme, men jeg har ingen anelse om hvorfor og gad godt at forstå det...

Skriv et svar til: 𝑓(𝑥)=110⋅𝑒^(-0,008x)+60*e^(0,008x)​-161 Find længden mellem stolper i en kædelinjefunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger pĂĄ Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.