Fysik
Opgave omkring røntgenbillede af lungerne
Hej alle
Jeg kan simpelthen ikke løse denne opgave, og netop derfor spørger jeg om hjælp til. opgaverne C og D
Jeg har løst opgave A og B, så disse skal jeg ikke have hjælp til.
Opgaven er vedhæftet
Svar #2
27. oktober 2017 af peter lind
C) Den absorberede energi = facit fra A - facit fra B. Brystkassen må med tilnærmelse betragtes som en rektangulær masse
Svar #3
27. oktober 2017 af NiklasLarsenMolbjerg
men skal jeg ikke bruge formlen: D=E/m i c og i d skal jeg bruge formlen for dosisækvivalenteten [H]
Svar #4
27. oktober 2017 af peter lind
Jeg ved ikke hvad formlen D=E/m er. B er forkert der skulle stå at det er den stråling som ryggen modtager
Svar #5
27. oktober 2017 af NiklasLarsenMolbjerg
jeg forstår det altså ikke rigtigt. Er du muligvis sød at vise hvordan opgaven skal laves, således jeg kan se hvordan den skal se ud, fordi jeg er helt tabt.
Jeg har beregnede i a) og b) at den strålingsintensitet der bliver absorberet i patientens ryg er 1.3% af den samlede intensitet på 40W/m^2 ved at sige følgende:
I/I_0=(1/2)^25/4=0.013=1.30%
Herved må der jo så gælde at det resterende må ha været absoerberet i personens brystkasse, hvilket jo er: 100%-1.30=98.% af den samlede strålingsintensitet som var de 40W/m^2
Skriv et svar til: Opgave omkring røntgenbillede af lungerne
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.