Biologi

funktioner eller opgaver som celler skal bruge energi til?

27. november 2017 af muffedreng - Niveau: C-niveau

jeg har fået en opgave hvor spørgsmålet lyder:  funktioner eller opgaver som celler skal bruge energi til ????

jeg har ikke gået i skole siden 1992, så spørger om der en en der kan forklare mig det i et ikke for teknisk sprog. ville jeg virkelig blive glad for. (alle de svar som jeg har set er ret indviklede, selvfølgelig kun efter min forståelses evne..hahaha). 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2017 af ShadH

Tænk på det sådan her. Alt din krop gør skal den bruge energi til - hvad enten det er bevidst fysisk arbejde (f.eks, sammentrækning af muskler) eller autonomt arbejde (nervebanernes signalstyring, organernes vedligeholdes, osv.) - og hele din krop består af netop celler. I muskler er der muskelfibre, som består af celler. I din blodbane er der blodceller, som består af celler. Sådan kan man fortsætte.

Så der er mange eksempler du kan gøre brug af. Hvis du vil ned i detaljer, er proteinsyntesen et eksempel på noget hvor dine celler har brug for energi (ATP). Cellens cellemembran benytter sig nogle gange af en osmotisk process kaldt for "aktiv transport" hvor ATP også er nødvendig. 

Du har mange muligheder foran dig.


Skriv et svar til: funktioner eller opgaver som celler skal bruge energi til?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.