Kemi

Beregning af koncentration

06. december 2017 af Adam418 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

De følgende 3 spørgsmål vedrører titrering af 50.0 mL af en vandig opløsning af den svage monovalente base anilin (C6H5NH2 )med 0.175M saltsyre HCl. 
Det oplyses at pKb=9.40 for anilin.

For en opløsning af anilin i 50.0 mL vand - med ukendt koncentration - findes ækvivalenspunktet efter titrering med 32.67 mL af 0.175 M saltsyre. Hvad var koncentrationen af anilin inden tilsætning af HCl?

Jeg ved at svaret er 0.114M, men jeg har godt nok svært ved at se hvordan jeg kommer derhen. 
Nogen der kan hjælpe mig?  


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. december 2017 af AngelOneOne

Hej,

Opstil reaktionsligningen for titreringen. Beregn stofmængden af HCl. Gang/divider evt. denne stofmængde med kvotienten i reaktionen hvis ikke den foregår 1:1.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. december 2017 af mathon

                             \small RNH_2\; +\; H_3O^+\; \rightarrow \;{ RNH_3}^+\; +\; H_2O

Titerligning:
                            \small \left ( 0{.}050\;L \right )\cdot c_{anilin}=\left (0{.}03267 \;L \right )\cdot \left (0{.}175\; M \right )

                            \small c_{anilin}=\tfrac{0{.}03267}{0{.}050} \cdot \left (0{.}175\; M \right )=0{.}114\;M


Svar #3
06. december 2017 af Adam418 (Slettet)

Tak for hjælpen begge to. 


Skriv et svar til: Beregning af koncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.