Fysik
Bælgemaskine - jeg har "desperat" brug for hjælp:-/
Opgaverne lyder:
1. Bølgerne får de hvide flydere til at bevæge sig op og ned. Flyderne er forbundet til gule stænger. Det er stængernes bevægelse, der producerer elektrisk energi. Der er 0,30 m mellem de gule stænger. Prøv at give et bud på hvilken bølgelængde, der giver den største effekt.
2. Ifølge planchen på eksperimentariet er energipotentialet i Nordsøen 15kw/m. Her påstås det også, at 15% af Danmarks energiproduktion kan dækkes af 150 km bølgelængde. Holder det?
(Danmarks elforbrug er ca. 35000 GWh)
Jeg vil sætte stor pris på, hvis der var nogen som ville hjælpe mig med at forstå opgaven og ikke blot give mig svaret:-)
Tak på forhånd
Svar #1
08. december 2017 af ringstedLC
1. Noget siger mig, at opgaven har en tegning af bølgemaskinen. Så i stedet for at bruge tid på at skrive hele opgaveteksten, så tag et screenshot og vedhæft det.
2. Hvis du kan udvinde 15kW pr. m. bølge, så skal en bølge på 150 km. kunne lave 15 % af DK's elforbrug.
Svar #2
08. december 2017 af hesch (Slettet)
#1: Der er rodet lidt rundt i begrebet "bølgelængde" ( på 150 km ! ).
Jeg forestiller mig ( uden tegning ) at stængerne placeres vinkelret på bølgerne, og vil så komme med det bud, at 1 bølgelængde ≈ 2 stanglængder. Herved bukkes leddene mellem 2 stænger mest.
Skriv et svar til: Bælgemaskine - jeg har "desperat" brug for hjælp:-/
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.