Kemi

Find strømstyrken af elektronerne i den delokaliserede elektronring i benzen

09. december 2017 af Hejmeddigkeminørd (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej - Jeg sidder lige nu, og skriver SRP.  - Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal beregne strømstyrken af den delokaliserede elektronring i benzen. 
I min problemformulering, står der at jeg skal vurdere, om man kan forklare det høje kemiske skift for benzen i et H-NMR-spektre ved at betragte den delokaliserede elektronring, som en flad spole med en vinding. 

Derfor ved jeg, at jeg skal beregne styrken af det magnetfelt, som den delokaliserede elektronring danner i benzen. Jeg skal bruge følgende formel for magnetfeltet omkring en cirkulær leder:  B=\frac{\mu I}{2R}
Jeg tænker at radius, R, kan jeg finde ved at kigge på bindingslængden mellem C-C, og så beregnet omkredsen, og ud fra omkredsen beregne radius. ? 
Men er i tvivl mht. strømstyrken, I. Jeg tænker jeg skal bruge, at strømstyrke er ladning pr. tid, og jeg kan finde ladningen af en elektron i databogen. Men jeg er stadig lidt i tvivl??  
Håber nogle kan hjælpe, ellers snakker jeg med min vejleder på mandag :) 
 


Skriv et svar til: Find strømstyrken af elektronerne i den delokaliserede elektronring i benzen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.