Fysik

Energi til at opvarme suppen i en gryde

12. december 2017 af Stjerneskud2016 - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke ved hvad jeg skal svare på 

Hvorfor vil det i praksis kræve mere energi at opvarme suppe i en gryde?

Er det pga. konduktion, når gryden er god til at transportere varmen, så den hugger noget af varmen til sig?

Mange tak på forhånd!

 

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2017 af peter lind

Det er i det hele taget varmeledning og nok så væsentlig. Noget af suppen fordamper


Svar #3
12. december 2017 af Stjerneskud2016

#1

Det er i det hele taget varmeledning og nok så væsentlig. Noget af suppen fordamper

I opgaven antager jeg at der ikke går noget energi til spilde


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. december 2017 af ringstedLC

#0

Hej! Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke ved hvad jeg skal svare på 

Hvorfor vil det i praksis kræve mere energi at opvarme suppe i en gryde?

Er det pga. konduktion, når gryden er god til at transportere varmen, så den hugger noget af varmen til sig?

Mange tak på forhånd!

 

Nej, det forstår jeg godt. "Hvorfor vil det i praksis..." Mere end hvad?

Men hvis spørgsmålet er en del af større opgave, hvor du måske har beregnet, hvor meget energi en bestemt mængde suppe kræver for at opvarmes fra en temperatur til en anden, og så måler en større mængde energi, er det fordi, gryden ikke er en perfekt varmeleder.

En gryde af aluminium, jern eller kobber er en relativ god varmeleder iforhold til fx en gulvspand af plastic.

Spandens ringe varmeledning gør at kogepladens afgivne energi optages i plasticen inden den når frem til suppen og ja, du får kold suppe ud over hele komfuret. En rigtig gryde vil aldrig smelte på et komfur, men en tom og glemt alugryde på "6" kan godt blive skæv i bunden. Det skyldes, at den har en modstand overfor den tilførte energi/varme. Uanset hvor tyndbundet den er, vil undersiden være varmere en oversiden af bunden.


Svar #5
13. december 2017 af Stjerneskud2016

ringstedLC

Jeg bliver foorvirret. Først skriver du at "gryden ikke er en perfekt varmeleder." Og bagefter at En gryde af aluminium, jern eller kobber er en relativ god varmeleder iforhold til fx en gulvspand af plastic. 

Så gryden er ikke perfek varmeleder, men den er bedre end plastik?

Du har ret at spørgsmålet er en del af en opgave hvor jeg har regnet på, hvor meget energi en bestemt mængde suppe kræver for at opvarmes fra en temperatur til en anden. Men der står ikke i opgaven i hvad suppen bliver smeltet/opvarmet i.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. december 2017 af ringstedLC

Det er jeg ked af, for det var jo ikke meningen. Men bare rolig fordi:

Ja, gryden er bedre end plastic, men den er ikke perfekt.

Der er forskel på "perfekt" og "god" i fysik og andre videnskaber. Perfekt eller ideel ville være en varmeleder med termisk resistans (modstand) på nul. En sådan findes kun i teorien. I praksis inddeler man de forskellige stoffer i gode, dårlige og så en mindre interessant mellemgruppe af varmeledere. Det samme gælder evnen til at lede elektrisk strøm, hvor vi taler om ledere, isolatorer og halvledere.


Skriv et svar til: Energi til at opvarme suppen i en gryde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.