Kemi

SRP - Titrering, beregning OH- , HASTER

20. december 2017 af annabella8971 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er simpelthen gået i stå og mangler lidt hjælp.

Jeg har i laboratoriet undersøgt en basisk esterhydrolyse ved brug af titrering hvor der er anvendt saltsyre i buretten.

Jeg skal have beregnet koncentrationen af OH-, og ifølge det min lærer har sagt fatter jeg intet.

Eks.

blandingen der titreres på består af 100 mL 0,5 M ester og 100 mL 0,5 M NaOH. Der forekommer et farveskift efter tilsat 0,00275 L 0,25 M saltsyre.

Ifølge min lærer ved koncentrationen af OH- være det samme som det tilsatte syre, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. december 2017 af Heptan

Ifølge min lærer ved koncentrationen af OH- være det samme som det tilsatte syre, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor. 

Det er forkert.

Hydroxid og oxonium neutraliserer hinanden i forholdet 1:1, så alle de H+ ioner man hælder ned reagerer med OH- ionerne i blandingen. Så hvis man fx bruger 1 mol saltsyre, så ved man at der var 1 mol hydroxid i blandingen.

H+ + OH- → H2O

1) Beregn stofmængden af saltsyre anvendt

2) Denne stofmængde er lig stofmængden af hydroxid

n(HCl) = n(OH-)

3) Beregn koncentrationen af OH- med formlen c = n/V


Svar #2
20. december 2017 af annabella8971 (Slettet)

Tak! dette mener jeg nemlig også jeg skal. Smider lige en mail til ham....


Svar #3
20. december 2017 af annabella8971 (Slettet)

Men det volumen er det så det samlede volumen af det man titrerer på eller blot halvdelen af dette? Blandet nemlig 0,5 M ester og 0,5 M NaOH. Og der har han sagt er deres koncentration til sammen bliver 0,25. Skal volumen så ligeledes deles med 2?


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. december 2017 af Heptan

Det er nok mest oplagt at beregne koncentrationen efter blandingen men før titreringen.

Så V = 100 mL + 100 mL = 200 mL


Svar #5
20. december 2017 af annabella8971 (Slettet)

okay (øv), har nemlig lavet forsøget hvor jeg fulgte koncentrationen af OH- med pH, og her ville resultaterne stemme bedst overens med at Volumet kun skulle regnes ud fra det halve. ;) 


Skriv et svar til: SRP - Titrering, beregning OH- , HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.