Matematik
eksames spørgsmål - Hvordan gør jeg det bedre?
Det er så jeg vil gerne have hjælp til de sidste 4 spørgsmål som jeg søger lidt efter "råd" til eller om man har tips til at kunne gør det bedre eller om jeg evt skal lave noget om.
Jeg vil som udgangspunkt forklar kort hvad jeg er inde på i de enkelte punkter.
Dog er der to af spørgsmålene som er noget jeg mangler en hånd til, at komme videre og de to andre er for, at få noget mere indhold på det.
Bevis formlen for polynomiets toppunkt.
- Kommer ind på Hvordan d < 0 eller d > 0 hvordan det vil se ud på en grafe.
- Bevis hvordan toppunkt formlen er.
- (overvejer, at forklar lidt omkring mini, og maksimum og global osv.)
Bevis sin og cos udtrykkende for den retvinklede trekant.
Der er et billede af det.
- (Dog synes jeg virkelig, at jeg mangler lidt mere indhold i forhold til, at jeg er inde i 25 minutter.)
Beskrive grafen for funktion f med regneforskriften.
Bevis formlen
Jeg er kommet frem til den her men spørgsmål er så hvordan kommer jeg frem til, at bevis det sådan?
Håber du kunne hjælpe mig. Spørgsmålene er delt op ved at når der kommer tykt indhold så er det et nyt emne.
Tak og godt nytår.
Svar #1
31. december 2017 af Mathian
Du kan bruge det her til spg. 1.
https://www.youtube.com/watch?v=Ah9csECN8hc
https://www.youtube.com/watch?v=MjrCsXWMAiU
Svar #3
31. december 2017 af Mathian
Hov, se bort fra link et, men link to. Diff. andengradspolynomiet, sæt den lig med 0 og isoler x. Sæt resultatet ind i polynomiet, så har du den tilhørerende y-værdi.
Svar #6
01. januar 2018 af Anders521
Sætningen med den tilhørende formel lyder som følgende:
------------------------------------------------
Lad f(x) = b * xa være en potensfunktion, hvis graf går gennem to forskellige punkter (x 1,y 1) og (x 2,y 2). Så er
a = [ log(y 2) - log (y 2) ] / [ log (x 2) - log (x 1) ]
---------------------------------------------------
Bemærk, at det er klart at differensen log (x 2) - log (x 1) er forskellig fra nul (hvorfor?).
Bevis : Da grafen for f går gennem punkterne, har vi y 1 = f (x 1) og y 2 = f(x 2), dvs. at funktionsværdierne af x 1 og x 2 er henholdsvis y 1 og y 2. Vi bemærker at a er forholdet mellem to størrelser, hvilket leder os til at tage forholdet mellem funktionsværdierne:
y 2 / y 1 = f(x 2) / f(x 1), men da f (x 1) = b* x 1 a og f (x 2) =b* x 2 a
har vi at y 2 / y 1 = (b* x 2 a )/ (b* x 1 a ). Ved brug af log kan vi nu bestemme a:
log (y 2 / y 1) = log [ (b* x 2 a )/ (b* x 1 a ) ].
Dermed er a = log [ y 2 / y 1 ] / log [ (b* x 2 a )/ (b* x 1 a ) ] eller
a = [ log(y 2) - log (y 2) ] / [ log (x 2) - log (x 1) ] som ønsket.
Svar #7
01. januar 2018 af Anders521
ups! En rettelse
1) I sætningens konklusion: Så er a = [ log(y 2) - log (y 1) ] / [ log (x 2) - log (x 1) ]
2) Bevisets tre sidste linjer:
... har vi at y 2 / y 1 = ( x 2 a )/ ( x 1 a ). Ved brug af log kan vi nu bestemme a:
log (y 2 / y 1) = log [ ( x 2 a )/ ( x 1 a ) ]. Dermed er
a = log [ y 2 / y 1 ] / log [ ( x 2 a )/ ( x 1 a ) ] eller
a = [ log(y 2) - log (y 1) ] / [ log (x 2) - log (x 1) ] som ønsket.
Svar #8
01. januar 2018 af CCBook (Slettet)
#7 jeg har tilføjet et billede her. Er det sådan du tænker, at jeg skal gøre det?
#4 tak for linket. Han forklar det meget godt når man skal op til eksamen her snart.
#1 jeg kigger lige på dem.
Svar #9
01. januar 2018 af CCBook (Slettet)
i forhold til spørgsmål 3 så ser den sådan her ud. Hvordan skal jeg beskrive den?
Skriv et svar til: eksames spørgsmål - Hvordan gør jeg det bedre?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.