Matematik

Gratis program til bl.a. mat

14. januar 2018 af nejvelda - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg vil høre Jer ad, om i kan anbefale en gratis redigeringsprogram til tekst og matematiske udregninger. Jeg søger et program, hvor man bl.a. kan definere funktioner, differentier (partielt) og løse ligninger. Dette kan man selføglelig med de fleste programmer, men det jeg oplever er bl.a. at man fx ikke kan definere en funktion ved navn MUX=X^2/3*Y^1/3 (fordi der indgår sænket skrift) eller når man fx isolere, står der en pil istedet for en lighedstegn. 

Programmer jeg har anvendt og oplever dette ved er mathcad. I nspire er der også nogle ting der irretere, fx en advarelsestrekant, måden resultatet kommer ud på osv. Maple har jeg ikke så meget erfaring med.

Kan man egentlig lave beregninger i Latex?

Håber I kan hjælpe!

På forhånd tak!


Svar #1
14. januar 2018 af nejvelda

Måske fik jeg det ikke skrevt præcist, men det jeg egentlig ønsker et program til er; Hvis jeg nu har lavet en opgave i et eller andet redigeringsprogram vil jeg gerne have, at man kan ændre et tal/en variable i en funktion, hvor nedenstående udrenginger ændres automatisk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. januar 2018 af Dk32 (Slettet)

Man kan godt lave beregner, isoleringer m.m. på Wordmat. Et program, du skal downloade, hvor den forekommer direkte på Word 2016 efterfølgende.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. januar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Man kan sagtens definere funktioner ved brug af wordmat. Wordmat virker rigtig fint på gymnasieniveau i hvert fald. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2018 af peter lind

prøv lyx


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. januar 2018 af StoreNord

Eller Geogebra.


Svar #6
14. januar 2018 af nejvelda

#5 Kan man også lave udregninger, differentiere osv i geogebra? :o Det må du meget gerne vise et eksempel med.


Svar #7
14. januar 2018 af nejvelda

#4 I lyx kan jeg godt skrive i et matematikfelt, men jeg kan ikke få den til at definere funktioner og udregne. Hvordan gør man? Har set et par videoer på youtube, men det er mest tekst behandling


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. januar 2018 af ringstedLC

#6

#5 Kan man også lave udregninger, differentiere osv i geogebra? :o Det må du meget gerne vise et eksempel med.

Jeg gætter på, at du ikke har brugt GeoGebra siden Folkeskolen, trist.

Det kan lave dynamisk 3D grafik, diff.-ligninger, integration, regression og som i vedhæftede trigonometrisk addition.


Svar #9
14. januar 2018 af nejvelda

#8 Jo, jeg har godt nok brugt geogebra på uni, men det har kun været til simple funktioner og arealberegning. Men tak for det, jeg på lige brug lidt tid på det.


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. januar 2018 af peter lind

du kan også finde nogle programmer på osalt.com. programmerne er godt nok noget specielle, så du skal ikke regne med at få nogen hjælp til dem. Du må klare dig med manuler og indervisningstekst, som også findes der.


Svar #11
18. januar 2018 af nejvelda

#10 Tak for det! Jeg ser lige på det.


Skriv et svar til: Gratis program til bl.a. mat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.