Matematik

Lav et regneudtryk

31. januar 2018 af FourLeafClover (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Hej alle sammen, jeg har en matematik aflevering for til på fredag, og jeg ved ikke hvordan jeg lige skal skrive det her regneudtryk. Hvis der er nogle der kunne hjælpe mig lidt, ville jeg sætte meget pris på det.

Prisen hos køreskole 2 er 10999 kroner, og prisen for ekstra lektioner i kørsel på vej er 475 kroner pr. lektion.

Skriv et regneudtryk, som viser hvor mange penge Marie i alt skal betale for køreundervisningen hvis hun vælger køreskole 2, og har brug for i alt n lektioner i kørsel på vej.

Brugbart svar (1)

Svar #1
31. januar 2018 af Mathias7878

Du skal bruge en lineær funktion på formen y = an+b. Konstanten b er startværdien, dvs. prisen hos køreskole nr. på 10.999 kr. Hvis en ekstra lektion koster 475 kr., sættes a til at være 475 

Da vil regneudtrykket, som viser, hvor mange penge Maria skal betale for undervisningen, hvis hun vælger køreskole 2, og har brug for i alt n lektier i kørsel på vej være:

                                                                             y = 475 • n + 10.999

hvor y er den samlede pris for kørekortet og n er antal ekstra lektioner.

- - -

 

 


Svar #2
01. februar 2018 af FourLeafClover (Slettet)

Okay mange tak! Nu giver det meget mere mening. :-)

Skriv et svar til: Lav et regneudtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.