Matematik
Har brug for hjælp
En produktionsvirksomhed har undersøgt markedet for en vare og fundet frem til, at omsætningen kan beskrives ved funktionen R med forskriften: R(x)= -x^2 + 500x, 100 ≤ x ≤ 450
Hvor x angiver afsætnignen i stk.
a) bestem den størst mulige omsætning
Virksomhedens variable omkostinger C kan ved en produktion på x stk. beskrives ved funktionen: C(x) = 100x, 100≤ x ≤ 450
Dækningsbidraget kam bestemmes ved: dækningsbidrag = omsætning - variable omkostninger.
Lad D(x) angive dækningsbidraget ved en afsætning på x stk.
b) gør rede for, at D(x) = -x^2 + 400, 100 ≤ x ≤ 450
og bestem i hvilket interval, dækningsbidraget er positivt
Svar #1
01. februar 2018 af AMelev
Til hvad? Du skal være mere specifik. Hvad har du selv fundet frem til?
Svar #3
01. februar 2018 af AMelev
Så læs oplysningerne grundigt igennem og noter de vigtige oplysninger, fx
R = omsætning
x = ....
Model R(x) = .....
Hvad kunne du så finde på at gøre for at komme nærmere på svaret til a)
Når a) er på plads, noterer du de vigtige oplysninger, der gives før sp. b)
C =....
Model: C(x) =
D = ...
D(x) = ...
Svar #5
01. februar 2018 af Mathias7878
Huskeregel:
Hvis man skal bestemme den største/ og eller den mindste et eller andet, skal man næsten ALTID differentiere funktionen og sætte den lig med 0, hvorefter man så løser den fremkomne ligning mht. til en givet variabel.
Svar #6
01. februar 2018 af AMelev
Kommentar:
Hvis definitionsmængden ikke begrænset, skal du altid metoden, som #5 angiver.
Når definitionsmængden (som i dette tilfælde) er begrænset (100 ≤ x ≤ 450), kan største-/mindsteværdien alternativt bestemmes med grafværktøjet, hvis du sørger for at have hele grafen med.
Svar #7
01. februar 2018 af Mathias7878
Svar til #6
I princippet så kan man jo altid bestemme den største/mindste værdi af en funktion ved at indtegne den i et graf-vindue og så bruge et grafværktøj til at bestemme enten mimimum eller maksimum - man skal jo bare zoome langt nok ud, så man kan se hele funktionen.
Du skal dog præcist angive, hvad du gør, hvis du bruger metoden i #6, da nogle lærer vist kan finde på at trække nogle point fra, hvis man ikke forklarer nøjatigt, hvad man gør.
Hvis man anvender metoden i #4, er det nok også en god ide at lave monotoniforhold.
Skriv et svar til: Har brug for hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.