Kemi

Hvad sker der med kviksølv og guld når de kommer i kontakt med hinanden?

13. februar 2018 af laur2234 - Niveau: 9. klasse

Jeg har hørt om amalgam, men jeg kunne godt tænke mig en mere detaljeret forklaring:)

 håber i vil hjælpe mig, tak på forhånd :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. februar 2018 af mathon

Google:
Amalgam er en legering mellem kviksølv og et eller flere andre metaller. Mange metaller kan æltes eller smeltes sammen med kviksølv (dog ikke jern), og disse forbindelser kaldes amalgam.
Amalgam bliver mere og mere afløst af plastfyldninger på grund af miljøskadelighed og mulig sundhedsrisiko, både for klinikpersonalet og patienten.

Med radioaktiv kemi har man fundet, at kviksølv fra amalgam i tandplomberne spreder sig i kroppen. Man har bl.a. plomberet tænderne på et får med ialt 12 plomber, der indeholdt 50% radioaktivt kviksølv. 29 dage efter blev fåret dræbt, tænderne fjernet og kroppen scannet. Der var især i leveren, mave-tarmkanalen og nyrerne tydelig opladning med det radioaktive kviksølv. (Vimy, M.J., Takahashi, Y. and Lorscheider F.L. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 258: R939-R945, 1990).


Skriv et svar til: Hvad sker der med kviksølv og guld når de kommer i kontakt med hinanden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.