Matematik

Parametrisering af et begrænset område

14. marts 2018 af anonym000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Det er første sprøgsmål i opgave 1a. 

Her er opgavesættet: https://01005.compute.dtu.dk/filemanager/uploads/01005/HjemOpg/hjemopg6F18.pdf

Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe den an.

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

Et tip: Man skal bruge to parametre til A. Den ene er u. Den giver et punkt på kurven. Den anden, v, kan repræsentere liniestykket fra orego til det punkt, u angiver.

Svar #2
14. marts 2018 af anonym000

Linjen L1 som går fra 0 til (cosh(a),sinh(a)) er givet ved parameter fremstillingen L1r: (vcosh(a),vsinh(a)), hvor v går fra 0 til 1.?

Ligeliedes med den anden linje.

- - -

...............

Svar #3

så langt er jeg noget.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #4

Hvordan med linien fra orego til (cosh(u),sinh(u))?

Svar #5

Jeg kan ikke se hvordan det skulle være relevant ? 

Men det er (vcosh(u),vsinh(u)), hvor v løber fra 0 til 1 og u løber fra -a til a.

Hmm.. Det er vel  (vcosh(u),vsinh(u)) som er en parameterfremstilling for området A !?

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja! Den er lidt grænseoverskridende, men det er det man kommer ud for på universitetet.

Svar #7

Tak!  Det var en værre en :-)

- - -

...............

Svar #8

Jeg vil argumentere sådan for parameterfremstillingen. Man skal løbe fra (0,0) til grafen for med parameterfremstillingen (coshu,sinhu). Hvis man skal inkludere alle de punkter man løber igennem skal der indføres en parameter v som ganges på: v(coshu,sinhu), hvor v tilhører [0,1], u tilhører [-a,a].

Er det ikke fint?

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #9

Ja, fint

Svar #10

Okay ????

Jeg har nu min parameterfremstilling for A: r(u,v) = v(coshu,sinhu). For at finde Jacobi skal jeg bare finde de to hastighedsvektoerer. dvs. r diff. mht. u og v. Så har jeg en matrix: <ru,rv>. Kan det passe at determinanten giver nul ?  For at finde areal af A skal jeg så integrerer jacobi over u og v. Men når man få 0 så giver arealet også nul. Jeg kan ikke se hvad min fejl er.

- - -

...............

Svar #11

jeg havde lavet en taste fejl.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #12
15. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

Her er jeg desværre hægtet af. Det er 40 år siden, jeg havde det på KU, så det er gået tabt.

Brugbart svar (0)

Svar #13
15. marts 2018 af fosfor (Slettet)

Hvis man har en parametrisering af et område i Rn over m variable v1, v2, ... , vm  så er målet (længde ved m=1, areal ved m=2, rumfang ved m=3 osv.) lig

\int_{(v_1)_{\underset{min}{\ }}}^{(v_1)_{\underset{max}{\ }}}\ldots\int_{(v_m)_{\underset{min}{\ }}}^{(v_m)_{\underset{max}{\ }}}\sqrt{\det(J^TJ)}\ dv_1\ldots dv_m

hvor J er jacobimatricen for parameterfremstillingen A  : Rm -> Rn, i det her tilfælde
J=\left( \begin{array}{cc} v \sinh (u) & \cosh (u) \\ v \cosh (u) & \sinh (u) \\ \end{array} \right)

Man får kun det rigtige areal, hvis parameterfremstillingen er injektiv bortset fra en nulmængde.

A: r(u,v) = v(coshu,sinhu)    er ikke injektiv men det eneste punkt der rammes flere (uendeligt mange) gange er (0,0) som rammes når v=0 og u=hvad som helst. Da arealet af det enkelte punkt (0,0) er 0, så virker det alligevel at bruge A som parameterfremstilling.

Svar #14
15. marts 2018 af anonym000

Tak, men jeg fik løst opgaven i går.

- - -

...............

Svar #15
16. marts 2018 af anonym000

i 1c) skal jeg finde en parameterfremstinlling for flade F. Er det ikke bare r(u,v) = (v*coshu,vsinhu,v*coshu)?

Hvis det er rigtigt, så ved jeg dog stadig ikke hvad det formelle argument vil være ?

Mvh.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #16
16. marts 2018 af fosfor (Slettet)

h's graf er (x, y) -> (x, y, h(x,y)).

Den del der ligger over A fås ved at indsætte parameterfremstilling for A på x, y, hvilket giver det du har skrevet. Alle punkter i A har positiv x-værdi. Dvs. h(x,y) er positiv over A, så parametermængden skal ikke restringeres.

Svar #17

Tak, det var også det jeg tænkte, men da jeg kom til beregningen af jacobi-funktionen fik jeg J(u,v)=sqrt(2)*csgn(v)*v 

Jeg havde aldrig set ¨csgn(v)¨ før så jeg troede at det var forkert.? Men det er vel rigtigt nok  at J J(u,v)=sqrt(2)*csgn(v)*v  ?

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #18
16. marts 2018 af fosfor (Slettet)

Med r(u,v) som du har skrevet fås
\sqrt{\det(J^TJ)}=\sqrt{2 v^2}

sgn betyder sign så det passer nok, da   \small \sqrt{v^2}=v\cdot\text{sign}(v)   når v er reel.

Svar #19

Hvis  r(u,v) = (v*coshu,v*sinhu) er en parameterfremsstilling for det afgrænsede område A. Så er s(u,v) = (v*coshu,v*sinhu,v*coshu) vel en parameterfremstilling for fladen F?

- - -

...............

Svar #20

Ved du desuden hvordan man indsætter en parameterfremstilling i en funktion i maple ?

- - -

...............

Forrige 1 2 Næste

Der er 31 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.