Biologi

Blodtype og genotyper opgave hjælp *HASTER*

18. marts 2018 af Annanielsen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Sidder der en rar sjæl derude der kan hjælpe mig med denne opgave?.. Jeg skal bestemme blodtypebestemmelsen i et skema og jeg er helt lost.. :( Skemaet ser sådan ud 

Barnets Blodtype  Mulige genotyper  Moderens blodtype  Mulige genotyper Genotyper far ikke kan have haft

0                                     ?                                 0                                 ?                                 ?

0                                     ?                                 A                                 ?                                 ?

0                                      ?                                B                                 ?                                 ?

A                                      ?                                A                                 ?                                 ?

B                                       ?                               0                                 ?                                 ?

AB                                     ?                              AB                               ?                                 ?

Blodtyper far ikke kan have haft

?

?

?

?

?

?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2018 af 123434

Vil gerne hjælpe dig. Skal bare lige ud og gå en tur.

Svar #2
18. marts 2018 af Annanielsen2 (Slettet)

Tusinde tak, det glæder mig meget at du vil hjælpe :')


Svar #3
18. marts 2018 af Annanielsen2 (Slettet)

#1 Vil gerne hjælpe dig. Skal bare lige ud og gå en tur.

Tusinde tak, det glæder mig meget at du vil hjælpe :')


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2018 af 123434

Opgave 1)

Vi får af vide, at barnets blodtype er 0, og at modernes blodtype ligeledes er 0. 

Da barnets og moderens blodtype er 0, så er deres genotype ii. 

i er recessiv, og IA og IB er dominante. Derfor skal man have genotypen ii for at have blodtype 0, men hvis man har f.eks. genotypen IAi så har man blodtype A, da IA dominerer over i. 

Mor og barn har altså begge genotypen ii. 

For at barnet kan have blodtype 0, skal det have genotypen ii, og forældrene er derfor begge nødt til at have mindst ét i i deres genotype. i skal indgå i faderens genotype. 

Faderen kan derfor godt kan genotypen ii, IAi og IBi, men faderen kan altså ikke have genotypen IAIA, IBIB eller IAIB

Vi kan fuldstændig udelukke, at en mand med blodtype AB kan være far til barnet. 


Skriv et svar til: Blodtype og genotyper opgave hjælp *HASTER*

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.