Matematik
Spørgsmål, der relaterer sig til andengradspolynomier
Kan man bestemme forskriften for et andengradspolynomium ud fra 1 toppunkt og to x-værdier, når x-værdierne ikke er symmetriske ?
Svar #2
28. april 2018 af guuoo2 (Slettet)
Giv lige et eksempel på et givent toppunkt og to givne x-værdier, da det er uklart hvad du mener.
Et andengradspolynomium mht. x er en funktion i x, dvs. for hver x-værdi tilknyttes præcis en y-værdi.
Svar #3
28. april 2018 af Mathian
Tak for svar.
Jeg så denne video, der viser hvordan man kan bestemme forskriften ud fra det nævnte, men så tænkte jeg, hvad hvis x-værdierne ikke er symmetriske.
https://www.youtube.com/watch?v=pPHfhBb7IuU
Svar #4
28. april 2018 af ringstedLC
Det er stadig noget tågesnak. Ikke er symmetriske omkring hvad? Kender nok svaret, men hvorfor kan du ikke spørge præcist? Kender du y for disse x'er?
Svar #5
28. april 2018 af guuoo2 (Slettet)
I videoen siger han toppunkt og to punkter, men han bruger kun det ene punkt, så det er ligegyldigt hvad det andet punkt er.
En parabel er en graf i 2D, og derfor er et punkt ikke det samme som en x-værdi. Et punkt i 2D har også en y-koordinat.
Svar #6
28. april 2018 af Mathian
#4 at spørge præcist/upræcist er desværre ikke et valg. Jeg har lortet på fjernundervisning uden underviser, efterladt med grundbogens kodesprog og de utilstrækkelige youtube klips og de ikke-alt-dækkende restudy film. Ikke første gang du føler dig provokeret af mine indlæg, du behøver sgu ikke at hjælpe hvis det springer dine nerver.
Takker for jeres svar .
Skriv et svar til: Spørgsmål, der relaterer sig til andengradspolynomier
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.