Kemi

Metode til at finde antal protoner af ukendt syre.

30. april 2018 af Tom55 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har en opgave i kemi hvor at jeg skal bruge en metode til finde antallet af protoner af en ukendt syre. Jeg skal også finde ud af hvor mange hydrogen som den kan frigive. Tænker noget med titrering? Med det kunne være super, hvis der er nogle som kunne komme med nogle forslag


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2018 af Eksperimentalfysikeren

Når du skriver protroner, formoder jeg, at du mener hydrogenioner. Det er ikke det samme. Det, som en syre kan fraspalte er en hydrogenion, som oftest er en protron, men i sjældne tilfælde er en deuteriumkerne. Derfor er det forkert at betegne den som en protron.

Hvis du starter en titrering i en tilstrækkeligt sur opløsning og titrerer med base, vil du ved måling af pH kunne se, at der kommer nogle udfladninger af pH-kurven som funktion af den tilførte basemængde. Hver udfladning fremkommer ved at den ukendte syre afgiver en hydrogenion, så antallet af udfladninger i kurven er antallet af hydrogenatomer, der kan afgives.

OBS: Jeg ved ikke, om der findes enkelte syrer, hvor to af disse niveauer ligger så tæt, at de kan være svære at skelne fra hinanden.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. maj 2018 af mathon

                            \small H_xA\; +\; x\, NaOH\; \rightarrow \,Na_xA \; +\; x\, H_2O
\small \textup{molforhold:}
                           \small H_xA:NaOH=1:x
\small \textup{titerligning:}
                           \small n(H_xA)=V_s\cdot c_s=x\cdot V_b\cdot c_b

                           \small N(H)=x^2\cdot V_b\cdot c_b\cdot N_A

                           


Skriv et svar til: Metode til at finde antal protoner af ukendt syre.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.