Matematik

f(x) og f'(x) - HJÆLP

14. maj 2018 af matematiksupplering (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.. Jeg har lige et hurtigt spørgsmål..

Hvis jeg ved, at i en funktion skal f(x) altid skal være positiv - gælder det så også dens afledte f'(x)? Altså at så kan jeg fx kke sætte f'(x) = 0, hvis jeg ved, at f(x) ikke må være 0?

Håber det giver mening! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2018 af PeterValberg

Ikke nødvendigvis, - for eksempel er f(x) = x2 + 2 positiv for alle x,
men sådan forholder det sig ikke for den afledede f'(x) = 2x

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #2
14. maj 2018 af matematiksupplering (Slettet)

Okay, tak. Men kan du så forklare mig noget andet? :D Jeg har en potensfunktion, hvor b og x er positive, så jeg ved, at f(x) altid vil være positiv. 

Og her har f'(x) = 0 ikke nogen løsning, når man løser det i intervallet x = 1 til uendelig. Og hvis det jeg skrev først ikke er rigtigt, så forstår jeg ikke, hvorfor f'(x) ikke kan løses?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2018 af ringstedLC

Du kan ikke slutte den "vej", altså at antallet af løsninger til f'(x) = 0 bestemmer om f(x) > 0. Årsagen til at din potensfunktions afledede ikke har nogen løsning, er at potensfunktionen er af- eller tiltagende i intervallet, ikke at den er positiv.

Funktioner som polynomier, der både af- og tiltager i intervallet, har en eller flere løsninger til f'(x) = 0.

Med andre ord: Funktionen giver den afledede, den afledede giver ikke funktionen. Derfor kan man ikke entydigt integrere sig til en funktion udfra den afledte.


Skriv et svar til: f(x) og f'(x) - HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.