Biologi

Protein analyse

15. maj 2018 af LonelyPackWolf (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har lavet en protein analyse (Kjeldahl metoden), og jeg skal forklare hvad der sker på molykylært niveu. Jeg ved, at man opvarmer ens fødevare i kogende koncentreret svovlsyre, så aminoforbindelserne bliver omdannet til ammonium, hvorefter man tilsætter NaOH så ammoniumen reagere og bliver omdannet til ammoniak. Der titreres derefter med 0.1 M HCl, som reagerer med NaOH ‘en.

Jeg har problemer med at opsætte reaktionsligninger for reaktionerne. Håber i kan hjælpe

Mvh. LonelyPackWolf


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2018 af mathon

\small \alpha \textup{-aminosyren i kogende koncentreret svovlsyre:}

            \small R-\underset{\underset{NH_2}{|}}{\overset{\overset{H}{|}}{C}}-COOH\; +\; H_2\; +\; H^+\; \longrightarrow \; R-\underset{\underset{H}{|}}{\overset{\overset{H}{|}}{C}}-COOH\; +\; N{H_4}^+

\small \textup{Tils\ae tning af NaOH i overskud:}
                                                     \small N{H_4}^+\, _{\textit{(aq)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \;NH_3\, _{\textit{(g)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}

\small \textup{Titrering af overskydende OH}^-\textup{:}
                                                     \small OH^-\, _{\textit{(aq)}}\;+\; H_3O^+\, _{\textit{(aq)}} \; \longrightarrow \; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

                                                   


Svar #2
15. maj 2018 af LonelyPackWolf (Slettet)

Taaaaak!


Skriv et svar til: Protein analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.