Generelt

Snit på under 2 i 2.g - mulighed for at blive smidt??

23. maj 2018 af Sofiiieeeey (Slettet)
Hej alle!!
Jeg skriver på vegne af min veninde som jeg frygter ikke får lov til at fortsætte efter sommerferien i 3.g

Okay
Situationen er, at min veninde på nuværende tidspunkt har et gennemsnit på 1,9. Studievejlederen har også været henne og tage fat i hende flere gange, hvilket også er forståeligt for det er jo ikke første gang. Men jeg hører og læser på flere forskellige steder at man ikke kan blive smidt ud af gymnasiet, medmindre du har alvorligt højt fravær, + skriftligt, eller i særlige tilfælde

Dog havde jeg en veninde i 1.g som havde et snit på 2. Hun fik så tilsendt et brev fra skolen til sin e-boks midt i sommerferien, hvor der stod at hun ikke måtte fortsætte i 2.g.
Omkring samme tidspunkt, så modtog den veninde som lige nu er i fare for ikke at fortsætte i 3.g, et opkald fra studievejlederen(også midt i sommerferien), og spurgte om hun er sikker på at stx er noget for hende. Hun forsikrede hende at det var det helt klart, og vil forbedre sit snit i løbet 2.g - hvilket hun ikke har. Oven i det har hun højt fravær, og har dumpet et par fag. Mit spørgsmål til jer kommer her:

Tror i det hælder mest mod at hun bliver smidt ud, eller måske får en anden chance nu hvor hun alligevel mangler et år????

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2018 af OliverHviid

Spørgsmålet om hun bliver smidt ud eller ej er nok ikke det vigtigste lige pt. Måske bør hun lytte til vejlederens råd? Hvis hendes snit er så lavt, ER en gymnasial uddannelse så noget for hende??? Problemet er jo netop, at selv hvis hun skulle ende med at komme i 3.g og blive student, så vil hun nok ikke kunne bruge sit snit til noget som helst. Selv med de uddannelser, hvor der er frit optag, så kan man jo diskutere, om hun faktisk har tilegnet sig de nødvendige færdigheder, der gør det muligt for hende at studere. 


Svar #2
23. maj 2018 af Sofiiieeeey (Slettet)

#1
Spørgsmålet om hun bliver smidt ud eller ej er nok ikke det vigtigste lige pt. Måske bør hun lytte til vejlederens råd? Hvis hendes snit er så lavt, ER en gymnasial uddannelse så noget for hende??? Problemet er jo netop, at selv hvis hun skulle ende med at komme i 3.g og blive student, så vil hun nok ikke kunne bruge sit snit til noget som helst. Selv med de uddannelser, hvor der er frit optag, så kan man jo diskutere, om hun faktisk har tilegnet sig de nødvendige færdigheder, der gør det muligt for hende at studere.

Du har helt klart fat i noget. Problemet er bare at vi konstant fortæller hende akkurat det samme, men hun forstår det simpelthen ikke. Det var faktsik for sådan to mpbeder siden studievejlederen tog fat i hende sidst og bad hende om at stramme op. Vi havde så efterfølgende taget en snak med hende hvor hun lovede at tage det seriøst og forbedre sig - Hvilket aldrig skete

. Det er som om hun har givet op, og bare venter på hvad der sker næst og så tage den derfra. Det er dog vildt frusterende som hendes veninder at se hende basically ødelægge sin fremtid, for sidst på dagen vil vi hende kun det bedste
But it is, what it is

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2018 af EnStuderende

Vi kan fra Studieportalens side ikke rigtig sige noget om, hvad din skole kommer til at beslutte sig for - ud fra det du skriver lyder det selvfølgelig ikke godt, men at komme med et bud på, hvad der sker, vil være rent gætteri, og det vil ikke gavne din veninde på den ene eller den anden måde.

Jeg synes det egentlig vigtige spørgsmål her er, hvorfor hun ikke har klaret sig bedre, og hvorfor hun ikke har ændret på det, selvom hun sagde, hun ville. Der er altid en bagvedliggende grund til, at folk opfører sig, som de gør. Virker hun generelt ligeglad, ikke kun mht. skole, men også mht. til andre ting i hendes liv? Er hun tit træt? Dette er ikke et godt tegn. Det kan også være noget helt andet - har hun problemer med at regne specifikt? Eller ord specifikt? Der kan være ord/talblindhed involveret. Virker hun helt normal, men gider bare ikke skole? Hvorfor? 

Måske er der et problem, I ikke kender til, som hun har brug for hjælp til at løse, før det med skolen kan løses. Det er slet ikke sikkert, at der er, men det vil være en god ting at finde ud af det, især hvis hun f.eks. har skjult depression (men lad være med at konkludere noget, før I rent faktisk ved noget). For så er en gymnasieuddannelse og om man bliver smidt ud eller ej i øjeblikket underordnet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2018 af guzbak

Kort sagt, er der risiko for at blive smidt ud. Men det kan jo nå at ændre sig, hvis din veninde beslutter sig for at tage sig sammen i slutspurtet.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Snit på under 2 i 2.g - mulighed for at blive smidt??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.