Dansk

Hjælp, og der er sikkert ikke en som ville hjælpe.. Kortfilmen ''Pin Up''

24. maj 2018 af Meliiii (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvad symbolisere Berits guitar? Hendes guitar er meget vigtigt, da vi også får indtryk af hovedpersonen liv. 

Hvad symbolisere hendes kamera?

Og træet, hvor drengenee udspionere 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2018 af literallymel

Guitaren bliver jo et symbol på nøgenheden. Drengene spørger jo nærmest, om hun vil strippe for dem.
Kameraet bliver vel også på en eller anden måde et symbol på nøgenheden. Mener der var noget om et nøgenbillede, hvor drengene tror det er hende på billedet. Når Fatty så kommer op i lejligheden, ser han et kamera og forbinder det straks med nøgenbilledet. Det forværrer det kun, når kvinden spørger om han kan lide at fotografere. 

Lige træet er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil tro at den måske også har noget med den her nøgenhed at gøre. Drengene bruger den jo til at kigge ind i lejligheden, altså for at måske kunne få et blik af kvinden som nøgen. Da hun så ruller for, tænker de jo straks, at der sker noget frækt derinde. 

Men de her symboler kommer til at skuffe enhver da kvinden viser sig at være MEGET religiøs. Symbolerne er blot vores måde at forudse hvad der sker, og de snyder os derfor rigtig meget (hvilket jo er rimelig skægt)

Håber det kan hjælpe :) ellers må du spørge, og så kan jeg forsøge at uddybe :)


Svar #2
24. maj 2018 af Meliiii (Slettet)

Tusind, tusind tak :)) Du har allerede hjulpet mig meget! Jeg skal op i mundtlig her til sommer, og det er rigtig vigtig for mig, at jeg får alt med.  Vil du ikke se det jeg har skrevet? Kun hvis du vil ;))  Tak igen, og håber jeg en dag også kan hjælpe dig. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2018 af literallymel

Selvfølgelig vil jeg det! :) bring it on


Svar #4
24. maj 2018 af Meliiii (Slettet)

Har ikke rettet den :)) Du er så sød :))) Tak :)) 

Hvordan er filmens udtryk?Den første intressante scene som jeg har valgt er (0:3 - 0:7) fordi istarten af der ved han ikke om han tror på gud, og man kan se at han sidder alene, og virker meget alene i verdenen og i hans situation, og filmen tager op med troen på gud.  Der er fugleperspektiv, da vi ser ned på personen. Der bliver spillet en instrument i baggrunden, og det giver indtryk til hvordan hovedpersonen Fatty har det. Der bliver brugt varme farver. (Begrund)

Den anden scene som jeg har valgt er  (6:50 - 7:35) da han bliver troende, og der bliver alt forandret. Der bliver zoomet ind tættere på hans ansigt.  Der er varme farver, og så bliver der sunget i baggrunden, og hvor man kan hører lyden af Berit’s guitar, og der han bliver troende, da han hører Berit synge om Jesus og Gud.   Der er normalperspektiv og nær. Jeg har valgt den her scene, fordi den er rigtig vigtig, for eksempel da Fatty, som fortæller at Berit har sagt det samme til ham, bare med at synge. "Hvis man synger med den rigtige glød, kan alting ske".  

           og det er slutningen, men i starten der bliver der gentaget ‘’så kan alting ske’’ for eksempel da Hästen holder for plakten og siger dette ‘’Når man først har fået tøjet af dem så kan alting ske’’.  Og det viser bare at der er sket en ændrig i hans liv. Derfor synes jeg at det er en vigtig scene, da alting kan ske i livet.

Tid

Det foregår i 1900-tallet.    Det ser ud til at det er efterår, da der ikke blader på træet, da drengene udspioner dem oppe på træet.  

Miljø

Det er et middelklasse miljø og der er 50’er indretning i boligblokken, og det ved man, når man ser indretningen i Berit’s nye lejlighed. Det virker som et dårligt miljø, da Hästen begynder at ryge  i en ung alder. Det foregår i Svergie.

Karaktererne

Der er forskellige personer i filmen, men det er kun få af dem, som er fremtrædende.  Jeg vil sige at hovedpersonerne i filmen er Fatty og Berit, da vi følger mest Fatty i hans udvikling, og vi hører meget om Berits liv. Det er de to vi følger mest af.

Fatty: er fyldt 13 år, og har aldrig set en nøgen kvinde.  Han har briller på, og har en tyk bluse på.

.Berit: Hun har lyst hår, flink og imødekommende, og virker høflig i mod hendes naboer, da hun tager Fatty ind, og giver ham et glas vand.

Hästen; spiller meget sej, og ryger.  (Begrund)

ogFilmens stil og virkemidler

Der bliver brugt varme farver.   Der er fugleperspektiv i starten i (0:1) og så er der også frøperspektiv i (1:59).  Der er også normalperspektiv (2:53). Der er ultranær, da der bliver zoomet ind, da Fatty ringer på klokken (2:10). Og så er der  ultranær da der bliver zoomet ind, da Berit åbner stille døren, da der bliver zoomet ind tæt på hendes hånd (6:08). og så er der nær da Hästen viser plakaten i  (1:09). ,. Der er også halvnær, da drengene er oppe ved træet, og ser ind til Berit (3:58-59). ). Der er ned og optoning fra 5:56 til 5:59. Der er normalperspektiv, og nær, da der bliver zoomet ind tæt  på Fattys ansigt i (6:55).

Lyd

Der er reallyd for eksempel da Fatty går ind i opgangen, da vi hører lyden af døren i (2:05-2:09). Filmen benytter sig primært af den lyd som vi kender som dialog.

Lys
Der bliver brugt side lys, da Berit drikker sin kaffe i (2:52-53).   

Symboler:

I filmen der starter Berit med at have en rød kjole på, og hun slutter med at have den sorte kjole på. Den røde kjole symboliserer ”sex”. Og den sorte kjole symboliserer ”uskyldighed”. Den røde farve er en varm farve, som er god til at stjæle opmærksomheden fra andre.

Berits Guitar symbolisere nøgenhed.

Kameraet bliver vel også på en eller anden måde et symbol på nøgenheden.

Der jo den plakat, hvor drengene tror det er hende.  

Kompositition - Berettermodellen Jeg har valgt at bruge berettermodellen.

(Begrund)

Anslag; 00:00 til 00:19. Anslag er her, fordi det er filmens begyndelse, og der ser vi Fatty som sidder helt alene.  

Præsentation; 00:22 til 1:15 Præsentation er her, fordi at de vigtigste personer bliver præsenteret.

Uddybning; 1:16 til 1:57 Fordi at filmens konflikter begynder at presse sig

Point of no return;   2:01-2:12. Der er ingen vej tilbage, da Fatty går op, og ringer på klokken.

Konfliktoptrapning; 2:33 -4:08. Konflikten udvikler sig, og drengene går op, da de er nysgerrige.

Klimaks; 5:57 til 6:38. Der bliver kampen afgjort, da drengene finder ud af, hvem Berit er, og da Fatty bliver troende.

Udtoning; 6:59 til 7.25. Konflikten er afsluttet, og Fatty tager til guitar undervisning ved Berit, da han bliver troende.

Tema

Seksualitet; da drengene er betragtet af kvinder.

Pubertet; da Fatty udvikler sig fra barn til voksen.

Usikkerhed; da Fatty ikke ved om han tror på gud.

Overbevist; da Fatty bliver overbevist med troen på gud til sidst, da Berit synger sangen om Jesus og Gud.

Identitet;  Det valg som Fatty har valgt, og  det har ændret hans liv.

Eksistentialisme; da Fatty indser til sidst hvad meningen med livet er, og efter da han bliver troende, der virker han meget glad forhold til i starten, og han lære noget.

Fantasi: da drengene bruger deres fantasi med Berit.

Ungdom; da de er unge.

Venskab; da de er gode venner.

Budskab

Budskabet er at alting kan ske i livet, og at alt kan ændre sig, og forandre sig i ens liv.  Små ting kan forandre meget i ens liv.

Perspektivering

Valgaften:

Jeg har valgt at perspektivere ‘’ Pin up ‘’med valgaften, fordi at Peter starter med at ikke være racist, og det starter Fatty i Pin up også, han starter med ikke at være troende,  men de begge to udvikler med at være noget, og for eksempel i valgaften, der behandler Peter folk godt, og ser sig ikke som en dømmende person, men da han skal til valgaften, og efter da han tog de tre taxaer der udvikler han med at være racist, da han ankommer til stedet, og skal stemme, men får så afvide, at det er forsent, og der bliver han racist imod damen, og det er det samme i Pin Up, da Fatty starter med ikke at være troende, og han er i tvivl, men udvikler dermed efter at blive troende, da han hører Berit synge om Gud og Jesus,  og de begge to har noget til fælles, og det er, at de starter med ikke at være noget, men så udvikler de med at være noget. I valgaften der starter Peter jo med ikke at være racist, og han drikker en spansk øl, men efter da han bliver racist, der vælger han at drikke en dansk øl.

Eksamen:

Jeg har også valgt at perspektivere ‘’Pin up’’ med eksamen, fordi  hovedpersonen i eksamen er også i en udvikling, som Fatty, da han udvikler sig fra start til slut som hovedpersonen i eksamen. De begge to har noget til fælles og det er at de begge finder noget smukt i deres liv. t.  Fatty starter med at ikke være troede, og i eksamen der starter drengen med at være seriøs. Forskellen er bare at i filmen ‘’Pin’’ der starter Fatty med ikke at være noget, og i filmen eksamen der starter med at være noget.  I eksamen der slutter drengen med ikke at være seriøs, og i slutningen af ‘’Pin Up’’ der bliver Fatty troende. De har begge noget til fælles, og det er at de finder noget smukt i deres liv til sidst, for eksempel i ekspresfart der starter drengen med at være seriøs, men til sidst  der udvikler han sig til ikke at være seriøs, og han lever sit liv, og bliver glad, som Fatty gør i Pin Up, da han til sdist bliver troende, og bliver glad, da han får et smil på læben, da Berit synger sangen om Jesus og gud. De begge to er i en udvikling, for eksempel da Fatty er i en undersøgelse om Berit er hende på plaketen, men han indser at han er troende, da han hører sangen af Jesus og Gud, og det er det samme med drengen i eksamen, som er i en udvikling, da han drømmer, og til sidst, der bliver han glad som Fatty.   

De begge to har et vendepunkt i deres liv.  De begge to finder noget smukt ii deres liv.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. maj 2018 af literallymel

Til et 8.klasses niveau synes jeg det lyder fornuftigt! :) Synes det er super skønt, at du kan finde ud af at vise steder i kortfilmen, og dermed bevise det du siger. 


Svar #6
25. maj 2018 af Meliiii (Slettet)

Går i 9 ;)) Er niveauet for lav? Tror du jeg ville klare mig fint til afgangsprøven? Jeg er bare så nervøs, og er bange for at det ikke går godt. Hvad synes du om min perspektivering? De har ikke de samme temaer, men de har meget til fælles :) Tak for du gad at læse den :)) Det betyder meget


Svar #7
25. maj 2018 af Meliiii (Slettet)

Hvad synes du om min berettermodel?


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. maj 2018 af literallymel

Ah shit, my bad! Ej, men synes stadig den virker fornuftigt. Angående din berettermodel så er jeg fuldstændig enig med dig! Perspektiveringen er også god (nu har jeg ikke lige set de to andre, men så vidt jeg kan se, så har du styr på det)

Med hensyn til afgangseksamen, så kommer det nok til at gå dig rimelig godt! Du har styr på dine begreber og du bruger dem flittigt, og det trækker op. Så længe du kan bruge relevante begreber og dokumentere, jamen så er du sikker på en god karakter vil jeg sige (7 og op). Held og lykke!


Svar #9
25. maj 2018 af Meliiii (Slettet)

Tusind tak :))) DU har hjulpet mig rigtig meget! Tak! ;)))


Svar #10
25. maj 2018 af Meliiii (Slettet)

Har tænkt at skrive en kort resume, da det ikke er så vigtigt 

''Pin up'' handler om en gruppe svenske drenge, som er betragtet af kvinder, og ser på pin up kort. Fatty er ikke troende, men ber stadig til gud. Da H?asten viser plakaten, hvor der er en kvinde som er nøgen med en guitar. Der ville drengene finde ud af, om det er hende på plakaten. Drengene finder ud af, at hun er medlem af en kristen forening, da hun kommer ind med noget sort tøj. og synger en sang om Jesus og Gud. Fatty bliver troende, og tager til guitarundervisning hos Berit. 

Undskylder virkelig, men har kun prøvet at lave kortfilm 2 gange. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
29. maj 2018 af literallymel

Det kunne være en god idé! Så får du vist at du har forstået kortfilmen :)


Skriv et svar til: Hjælp, og der er sikkert ikke en som ville hjælpe.. Kortfilmen ''Pin Up''

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.