Fysik
Volt og ampere ved glødepære?
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan en for høj volt brænde glødetråden over i en glødepære, så den stopper med at virke. Når jeg dog tænker rent logisk, så synes jeg, det ville give mere mening, hvis det var en for høj ampere, som brændte glødetråden over, fordi en højere strømstyrke medfører flere termiske bevægelser for atomerne i glødetråden, der vibrerer om deres ligevægtstilling.
Hvordan kan det være? Har jeg misforstået noget? :D
Hilsen Niels.
Svar #1
31. maj 2018 af peter lind
Ja for høj spænding vil brænde glødetråden over, Højere spændning fører til højere strømstyrke så de to ting er forbundne
Svar #2
31. maj 2018 af ringstedLC
Glødetråden har en modstand. Ifølge Ohm's lov er strømmen derfor afhængig af spændingen.
Svar #4
31. maj 2018 af NielsThoegersen
Så det er strømstyrken, der medfører det, men volten, som man altid omtaler ...?
Svar #7
02. juni 2018 af ringstedLC
Betragt glødetråden som en modstand R og se på Ohm's lov:
Hvis man øger U, øges I proportionalt, da R er konstant (i arbejdsområdet). Du kan altså ikke vælge fx at øge strømmen I med 10% uden at øge spændingen U med 10%. De følges ad.
Glødetråden lyser fordi produktet af U og I giver effekt P (enhed W, - Watt). Bemærk at når U og derfor I øges med 10%, stiger effekten med:
altså en kvadrering af spændingsforøgelsen.
Når effekten øges til en bestemt størrelse smelter tråden. Elektrisk bliver strømkredsen brudt så I bliver 0, pæren er "gået".
Svar #8
02. juni 2018 af NielsThoegersen
Så lad mig forstå dig ret:
Der er tale om en kombination af spænding og strømstyrke, som får pæren "til at gå"?
Men hvorfor er det så, at man tager udgangspunkt i volt på f.eks. pakker med glødepærer?
Svar #9
02. juni 2018 af ringstedLC
Ja.
Eller mere præcist: Volt og Watt.
1) Spændingen (i Volt) er en praktisk klassifikation af hvilken slags kredsløb, pæren er beregnet til. Fx lysnettet (230 V el. 115 V i USA o.a.s), en bil (12 V el. 24 V) eller til en lommelygte med to 1.5 V's batterier i serie. Vi "køber" en spænding, derfor skal pæren passe til den for ikke at brænde af, men alligevel lyse korrekt.
2) Effekten (Watt) altså hvor meget lys fås er selvsagt også vigtig. Hvis du kunne sætte en baglygtepære i en forlygte på bilen, ville det slet ikke give tilstrækkelig oplysning af vejen.
Men lad os nu antage, at der stod: 110 mA 25 W på æsken. Når du så ringede til elforsyningsselskabet og bestilte 110 mA i din stikkontakt, så måtte de svare: Sågerne, - igennem hvilken modstand? Og så er du lige vidt. Vores elektriske verden er bygget omkring spændingssystemmer. Strømmen er så en konsekvens af den belastning (fx antal pærer), vi tænder for.
Svar #10
02. juni 2018 af NielsThoegersen
Det giver god mening! Tusind tak for din forklaring og din tid. :)
Skriv et svar til: Volt og ampere ved glødepære?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.