Fysik

Afstand fra centrum til centrum ud fra omløbstid, masse og graf

03. juni 2018 af Zephon - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg er i gang med at forberede mig til min fysik A skriftlig eksamen i morgen, og er derfor i gang med at lave opgaver. Jeg stødte på første eksamenssættet for i år er i gang med at lave det. Jeg når til denne opgave, og jeg er helt fortabt:

Jeg har lavet opgave a, denne fik jeg til 7,6*10^-9 J

Til opgave B, brugte jeg grafen til at vurdere en omløbstid på 3,7 døgn, her, afstanden fra bølgetop til bølgetop. Dernæst kender vi massen af stjernen.

Jeg har siddet og bakset rundt med det og får det til at vi kun kender omløbstiden og massen af stjernen. Samt at vi kan antage at det er en jævn cirkelbevægelse. What to do?

Vedhæftet fil: Capture.PNG

Svar #1
03. juni 2018 af Zephon

Et bedre billede af grafen

Vedhæftet fil:graf.PNG

Svar #2
03. juni 2018 af Zephon

Jeg kender også denne sammenhæng for centripetalkraften i en jævn cirkelbevægelse

Vedhæftet fil:sammenhæg.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2018 af Soeffi


Svar #4
03. juni 2018 af Zephon

#3

Ja... ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2018 af sjls

Du kan gå ud fra, at exoplaneten kredser om stjernen udelukkende grundet tyngdekraften mellem stjernen og planeten. Det vil sige, at du kan sætte størrelsen af tyngdekraften mellem dem lig med størrelsen af centripetalkraften i cirkelbevægelsen. Herudfra kan du isolere radius af cirkelbevægelsen og finde afstanden mellem centrum af exoplaneten og centrum af stjernen.


Svar #6
03. juni 2018 af Zephon

Med "tyngdekraft" mener du så gravitationskraften?
Mangler jeg så ikke en masse for exoplaneten?


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juni 2018 af sjls

#6

Med "tyngdekraft" mener du så gravitationskraften?

Ja, det er det samme.

#6

Mangler jeg så ikke en masse for exoplaneten?

Nej, fordi både udtrykket for centripetalkraften og tyngdekraften indeholder massen af exoplaneten, så masserne "går ud".


Skriv et svar til: Afstand fra centrum til centrum ud fra omløbstid, masse og graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.