Biologi

Forstår ikke billedet? HDL-kolesterol

06. juni 2018 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hej jeg skal snart til AT-eksamen i biologi og dansk. Mit emne handler om HDL-kolesterol 

Jeg har lige set dette billede på nettet, er der nogle der kan oversætte dette til dansk? Fordi jeg forstår det ikke også selvom jeg har benyttet diverse oversættelsesprogrammer. Det kunne være rart, hvis der var en der gad, at forklarer hvad der sker på billedet :) 

Jeg kan selvf. se at det viser processen mellem leveren og kolesterol osv. men er der nogle der kan give mig en bedre forklaring?

(filen er vedhæftet)

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: F1.large.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2018 af Lillon (Slettet)

Hej

Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor du har fundet billedet, men kender du den tilhørende publikation? Billedet er del af en generel indledning om HDL og revers kolesterol transport. Der findes også en forklaring af alle forkortelser:

http://circ.ahajournals.org/content/109/23_suppl_1/III-8 

HDL Cholesterol and Protective Factors in Atherosclerosis - Gerd Assmann, Antonio M. Gotto - Circulation. 2004;109:III-8-III-1


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juni 2018 af Lillon (Slettet)

* Klart tidfælde af dangelsk... På dansk kaldes det "omvendt kolesterol transport".


Svar #3
06. juni 2018 af Mm98

#1 Jeg har det lie præcis fra det link, som du har delt med mig :) Men altså hvad er det der sådan helt decideret sker på billedet? Er det den process der finder sted, når kolesterol indtages i blodet, hvis ikke er der så et andet billede, som evt. viser dette og som du kender noget til? :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. juni 2018 af Lillon (Slettet)

Her er en kort forklaring. Billedet viser:

1, øverst, til venstre: opbyggning af HDL og LDL (i leveren!), som transporterer kolesterol i blodet.

2, til højre og nedenfor: omvendt kolesterol transport via HDL

3, til venstre: leveren - produktion af kolesterol; opbygging af VLDL, LDL, HDL; udskillese af overskydende kolesterol via galden

Billedets funktion er først og fremmest at illustrere den omvendt kolesterol transport.

"når kolesterol indtages i blodet" – Som du kan se, er der forskellige processer og lipoproteiner (chylomikroner, VLDL, LDL og HDL) involveret.

Så: Hvad mener du præcis?

p.s. Hvis du vil have en oversigt over det hele, så google fx efter "cholesterol chylomicron vldl ldl hdl".


Svar #5
06. juni 2018 af Mm98

Mange tak for den yderst gode forklaring!! Grunden til at jeg gerne vil finde et godt eksempel på google er netop fordi, jeg snart skal til mundtlig eksamen i biologi og dansk. I min synopsis har jeg skrevet, at kolesterol bliver optaget i tyndtarmen og transporteres via blodet til leveren etc. etc.

Derfor kunne det være rart, hvis jeg ligeldes havde en figur, der illustrerede det jeg sagde :) 

Jeg har forsøgt at søge både på dansk, engelsk og spansk, men jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde en ordentlig figur, der rent faktisk skildrer det jeg siger. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juni 2018 af Lillon (Slettet)

Jeg synes, det her giver en god oversigt, og måske de billeder du søger:

http://intranet.tdmu.edu.ua/data/kafedra/internal/distance/classes_stud/english/2%20course/Elective%20course%20(Modern%20Methods%20of%20Diagnosis)/08.%20Lipids%20and%20lipoproteins%20metabolis%20and%20its%20violatios.htm

Scroll ned til "Metabolism", så er der to billeder.

Det billede her er meget simpelt, men måske nyttigt:  https://www.apotheken-umschau.de/multimedia/138/106/64/Cholesterin-92995059729.jpg

[Magen - mave; Dünndarm - tyntarm; Leber - lever; Blutkreislauf - blodkredsløb; Körperzellen - kropsceller]


Svar #7
07. juni 2018 af Mm98

Tusind tak for hjælpen! Det var lige præcis dette billede jeg ledte efter, idet det så fint illustrerer det jeg siger :) Tusind tak for hjælpen. Må jeg ligeledes spørge, hvad du søgte på, fordi jeg forsøgte flere gange at søge alt muligt på google, men jeg kom slet ikke frem til noget godt. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juni 2018 af Lillon (Slettet)

Det var så lidt :-)

Jeg fandt det første billede med google billedsøgning og begreberne "cholesterol chylomicron vldl ldl hdl", og det andet billede med "cholesterol aufnahme hdl ldl". (tysk Aufnahme = optagelse)


Svar #9
08. juni 2018 af Mm98

Nåår okay måske man skulle overveje at søge på tysk en anden gang for at få nogle bedre resultater :D!

Men ja ihvertfald har jeg tænkt mig at sige noget a la det her: 
Kolesterolet i vores kost bliver optaget i tyndtarmen, og transporteres via blodet til hepar, hvor det blandes med det kolesterol, som hepar selv har produceret. Kolesterolet fra disse to kilder transporteres herefter til andet kropsvæv, hvor der er brug for det i dannelsen af cellemembraner eller som byggesten i produktionen af steroidhormoner eller D-vitaminer. 

Hvad er andet kropsvæv? Fordi jeg kan se på billedet at det bliver prduceret i hepar, men hvad sker der så efter det? OG det blod kredsløb som vises på billedet er det der processen begynder efter at have kommet igennem tyndtarmen? :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. juni 2018 af Lillon (Slettet)

Du har tænkt dig at sige ”...til andet kropsvæv”, men du ved ikke hvad det er? ;-)

Du skriver selv: ….til andet kropsvæv, hvor der er brug for [kolesterol] i dannelsen af cellemembraner eller som byggesten i produktionen af steroidhormoner eller D-vitaminer. --> Er der fx cellemembraner uden kortisol i vores krop?

Før jeg besvarer dine andre spørgsmål: Dit emne er HDL-kolesterol, så jeg gik ud fra, at du ved, at kolesterol er uløseligt i blodet, og at det transporteres altid bundet til forskellige lipoproteiner. Men ved du det, og kender du de forskellige lipoproteiner og deres funktion?

Billedet indeholder nemlig svarene på dine andre spørgsmål, men de er ligesom "skjult" bag lipoproteinerne.


Svar #11
08. juni 2018 af Mm98

Sorry det var nok et meget mærkeligt spørgsmål.. Kropsvæv er selvf. en samling af ensartede celler med samme funktion i en levende organisme.

Ja, jeg er klar over, at kolesterol er en type lipider som har diverse funktioner i kroppen. 

Hvad mener du med at de er skjult? :)


Brugbart svar (1)

Svar #12
08. juni 2018 af Lillon (Slettet)

Ja, jeg er klar over, at kolesterol er en type lipider som har diverse funktioner i kroppen. 

Men sprøgsmålet var: Kender du de forskellige lipoproteiner, og ved du hvilke funktioner disse lipoproteiner har? Jeg taler om de lipoproteiner, som transporterer kolesterol i kroppen - chylomikroner, VLDL, LDL og HDL.

Billedet viser kolesterol i leveren (de gule prikker). Men kolesterol findes også i alle lipoproteiner på billedet, det mener jeg med "skjult".

VLDL og LDL indeholder meget kolesterol, og derfor er de markerede med gul på billedet. Chylomikroner transporterer især triglycerider og kun lidt kolesterol, og derfor er de ikke gule, men pink.

Og kan du se at HDL lipoproteiner er grønne i leveren, og at de først på deres vej tilbage til leveren bliver gule? Det er sådan, fordi HDL først transporterer andre lipider, derefter - på vejen gennem kroppen - opsamler HDL kolesterol (gul) og bringer det tilbage til leveren. Kan du se kolesterol og pilen fra LDL til HDL (til højre)? Det er ikke frit kolesterol i blodet, det er bare et meget dårligt forsøg at afbilde overførslen af kolesterol fra LDL til HDL.

For at forstå billedet, må du først forstå, hvad lipoproteiner er, og hvad de gør.

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1362427 især svar #3

https://www.studmed.info/transport-af-fedt-med-lipoproteiner/


Svar #13
09. juni 2018 af Mm98

Nåår ja altså kolesterol er jo inddelt i 5 hovedgrupper 

Kylomikron (KM)
Produceres i intestinum tenue,  og derefter transporteres det via vas lymphaticum  over i blodet. 
VLDL-kolesterol -> dannes i hepar og forsyner truncus med triglycerider. 
IDL-kolesterol
 produceres af VLDL, hvor det efter frigivelsen af frie fedtsyre omdannes til LDL. 
LDL-kolesterol
”hovedtransportøren”, idet den står for størstedelen af kolesteroltransporten til det perifere væv.  
HDL-kolesterol
Dette produceres i hepar og intestinum,  og sørger for at indsamle overskydende kolesterol fra det perifere væv og bringer det tilbage til hepar. 

Men mit fokus er på HDL-kolesterol og hvorfor nogle forskere mener at det er dårligt for kroppen og andre mener at det er godt. 

Ligledes tænkte jeg på at et bud på, hvorfor for meget HDL-kolesterol måske er dårlig kunne være at selve HDL partiklerne i blodet ændrer deres funktion, når der er mange i blodet og derfor måske ligefrem bliver skadelige. Fordi En ting er at mængden af partiklerne er stor, men hvis de ikke fungerer ordentlig, så er det jo ligemeget? Fordi så kan processen på billedet#12 ikke finde sted ikke? :) og derfor skal mængden være balanceret og hverken for lidt eller for meget. 


Svar #14
09. juni 2018 af Mm98

@Lillon ? :) 


Skriv et svar til: Forstår ikke billedet? HDL-kolesterol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.