Fysik

Side 3 - Urent vand, hvilke stoffer?

Svar #41
17. juni 2018 af Elninoo

Så jeg kan fortælle omkring at det er uønsket stoffer, og fortælle at det er nødt til at være i en større mængde før at det bliver skadeligt. Og så kan jeg fortælle om de pestricide, man for nyligt har fundet.. 

Ved du hvor jeg kan læse om vand når det kommer ind og bliver descinifceret, altså renset for stoffer osv. 

Og har du et link hvor jeg kan læse omkring Kation og anion. Føler jeg er ved at blive parat til eksamen!!!


Brugbart svar (0)

Svar #42
17. juni 2018 af AngelOneOne

Hej ,

Pas lidt på med at bruge ordene "større mængder" - Sig heller at "de skal være tilstede i en stor nok mængde før de er skadelige, og den mængde afhænger af hvilket stof der er tale om, og hvilken vandtype stoffet findes i"

Jeg ved ikke lige hvor meget det forventes du kan gå i detaljen, men her wikipedias forklaringer på hvad en anion og en kation er:

Anion: https://da.wikipedia.org/wiki/Anion
Kation: https://da.wikipedia.org/wiki/Kation

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #43
17. juni 2018 af Elninoo

Yes! 
Hvad er forskellen hvis de ligger i søer? End i undergrunden.


Brugbart svar (0)

Svar #44
17. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Generelt skal drikkevand være meget renere (mindre forurenet) end søvand/åvand/havvand i forhold til de fleste stoffer. Mener at tungmetaller måske er en undtagelse, hvor grænseværdierne for drikkevand og andet vand er de samme eller tæt på hinanden.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #45
17. juni 2018 af Elninoo

Takker!! 


Svar #46
18. juni 2018 af Elninoo

Hej Angel, når man taler om grundvandskemi. Så sammensætningen af stofferne kommer helt an på hvor henne grundvandet er jo. Eksempel, hvis grundvandet var tæt på en kulfabrik, der udleder co2, så vil nedbøren jo blive opløst med vandet. 

Hvad hvis grundvandet blive påvirket af losseplads, hvilke stoffer vil der kunne findes der? Og hvilke stoffer vil ellers være naturligt, som kunne være farlige for os, udover pestricider, osv. 

Kan du fortælle mig måske også om vandmolekylet, hvordan det ser ud om de 3 vandtyper, gas,fast,flydende? Takker Angel! Skal op i morgen :/


Brugbart svar (0)

Svar #47
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Et grundvandsløb kan godt strække sig over store afstande, så hvis der ligger en losseplads eller benzinstation et sted ovenover det, kan hele grundvandsløbet godt blive forurenet. Men ja, de stoffer der forekommer i grundvandet varierer selvfølgelig med hvad der ligger ovenpå eller i nærheden af det.

De stoffer der kan forekomme i grundvandet hvis der ligger en losseplads ovenover, kan være alt fra mikroplast, tungmetaller og alt muligt andet, som vi mennesker smider ud. "naturlige" stoffer der kan forekomme i grundvand, er nitrater, nitrit, phosphater, ammonium og andre opløselige salte (natrium-, kalium-, chlorioner osv.), men jeg ved ikke lige hvilke der er farlige formennesker eller i hvilke mængder. Jeg ved bare, at man helst ikke vil have for mange af dem... Na og Cl ioner er naturligt "giftige" fordi det jo gør vandet til saltvand, og alt efter koncentrationerne af saltet, kan det være farligt at drikke.

Der er ikke nogen forskel på vandmolekylerne hvad enten de er på gasform, flydende form, eller fast form. Temperaturen, som definerer om et stof er på den ene, anden eller tredje tilstandsform, er defineret som bevægelse af partikler/atomer/molekyler. Så når du har vanddamp, bevæger vandmolekylerne sig bare så hurtigt, at de kan rive sig løs fra hinanden. I flydende form, bevæger de sig kun så hurtigt, at deres intermolekylære kræfter kan holde dem sammen. I fast form, bevæger vandmolekylerne sig så lidt og er dermed så tæt pakkede, at de ligger lige op og ned af hinanden (molekylernerne bevæger sig ganske lidt, de vibrerer nærmest kun). Når du når ned på det absolutte nulpunkt 0 K (-273,15 ºC) er al molekylær bevægelse stoppet, hos alle partikler/atomer/molekyler og du kan ikke komme ned under denne temperatur, da temperatur er et mål for bevægelse.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #48
18. juni 2018 af Elninoo

Er der noget vigtigt omkring vand jeg skal have opklaret, og hvilke spørgsmål kunne lærere/censore muligvis stille omkring vand osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #49
18. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg vil mene, at alt det vi har dækket her, burde være rigeligt at vide på 9. klassetrin.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #50
18. juni 2018 af Elninoo

Enig, har bare hørt at censoren er hård. Men håber at jeg kommer godt i gang og får fortalt det der skal fortælles!


Brugbart svar (0)

Svar #51
18. juni 2018 af AngelOneOne

Knæk og bræk i morgen - Og lad mig gerne vide hvordan det gik :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #52
18. juni 2018 af Elninoo

Yes skal jeg nok fortælle!


Svar #53
19. juni 2018 af Elninoo

Hej Angel! Det gik som forventet, jeg gik ind og fik fortalt det der skulle fortælles. Spørgsmålene var lidt underlige, og gik lidt i panik, men besvarede dem alle.  Censoren, fik fortalt at jeg havde potentiale til et helt klart 10-12 tal, men jeg tog alt for meget med og jeg havde ikke nok tid til alt. Derimod havde jeg alt for mange arbejdsspørgsmål 30 i fysik, biologi, geografi. Så jeg endte med at få et 7 tal..

Det er en læringsprocces sagde han, men det jeg fik fortalt var rigtig godt og var til et 12 tal. Men jeg fik ikke fortalt det hele ://


Brugbart svar (1)

Svar #54
19. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ja - begrænsningens kunst er svær at mestre... Men det er da rart at vide at hvad du fortalte ikke var helt i skoven... Man kan så diskutere om ikke du skulle hvad være belønnet for din research, så ærgerligt han ikke gjorde det.

Men tillykke med dit 7-tal (og det potentielle 10/12-tal) alligevel.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Forrige 1 2 3 Næste

Skriv et svar til: Urent vand, hvilke stoffer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.