Kemi

Forståelse af dipol

20. juni 2018 af 1Help1 - Niveau: B-niveau

Så sidder jeg lige her og har svært ved at forstå, hvad en dipol er.
Skal op til mundtlig kemi i morgen, så det ville være meget dejligt, hvis der var nogle, der ville forklare mig det. :)

Har prøvet at læse noget omkring det i min kemibog, men forstod det desværre ikke særlig meget.


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Dipol i kemi, betyder at et molekyle har en elektrisk positiv end/område og en elektrisk negativ ende/område, fordi forskellige grundstoffers træk ikke er lige stort i elektronerne, og dermed er elektronerne ikke ligeligt fordelt omkring molekylet. HCl f.eks. har en positiv ende omkring H-atomet og en negativ ende omkring Cl-atomet fordi Cl trækker mere i den delte elektron.

Permanente dipolære stoffer er også de stoffer man kalder for polære stoffer - HCl og vand f.eks..

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. juni 2018 af 1Help1

Mange tak for svaret Angel. :)
Jeg har så lige et spørgsmål til: Kan CO2 være en dipol?
Så du siger, at H2O er en dipol?
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2018 af ringstedLC

Derfor er vand en dipol


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren

I CO2 ligger kulstofatomet i midten og de to iltatomer på den samme linie på hver sin side af kulstofatomet. Molekylets symmetri bevirker, at det ikke kan være en dipol.


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Som udgangspunkt er symmetriske stoffer upolære (med mindre der er en stor elektronegativitetsforskel mellem atomerne i molekylet). Du kan måske bedre se forskellen hvis du kigger på modellen af H2O molekylet i #3 og på CO2 molekylet herunder:

Her kan du se at CO2 molekylet er symmetrisk, hvor H2O molekylet ikke er det. I tilfældet med HCl, er det polært fordi der er en stor elektronegativitetsforskel mellem H og Cl... Cl "trækker" så og sige mere i den delte elektron end H gør, hvilket betyder at Cl-enden af molekylet bliver lidt negativ og H-enden af molekylet bliver lidt positiv (normalt også markeret med δ- og δ+ på molekyletegninger som herunder):

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
24. juni 2018 af 1Help1

Mange tak for hjælpen alle sammen.
Nu har jeg en bedre forståelse for, hvad begrebet dipol betyder. :)


Skriv et svar til: Forståelse af dipol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.