Fysik

Halveringstids modellen

16. september 2018 af KageSpiseren - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg søger bare hjælp til få forklaret halveringstids modellen hvor det går fra radon til polonium osv..

Vil være fedt hvis I kan hjælpe :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2018 af peter lind

Hvad mener du med halveringstids modellen ?


Svar #2
16. september 2018 af KageSpiseren

Undskyld mente stråling halveringstid.

Er det muligt du kan forklare mig lidt om det ?


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. september 2018 af mathon

Enhver radioaktiv isotop har sin bestemte halveringstid.

Du har - i 9. klasse - endnu ikke haft matematik nok til at kunne beregne halveringstiden.


Svar #4
16. september 2018 af KageSpiseren

Hvis i kan se linket så gå til slide 19

https://docs.google.com/presentation/d/1xFC_DzC_LW8-t2S2zJJ3PS8VQEcRRbAe0-6tsjYv4W4/edit#slide=id.p19


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. september 2018 af mathon

Oversigten viser halveringstiden for de forskellige isotoper i henfaldsserien.


Svar #6
16. september 2018 af KageSpiseren

Ved det.

Men kan jeg så godt sige at efter 3,8 døgn så henfalder radon imens den sender alfastråling om til polonium som henfalder efter 3,04 minutter og udsender alfa stråling? Er det muligt at forklare sådan


Svar #7
16. september 2018 af KageSpiseren

Jeg skal forklare om modellen


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. september 2018 af mathon

Du kan af figuren se, at serien begynder med Rn^{222} og fortsætter med grundstofforvandling indtil Pb^{206} som er en stabil og ikke strålingsudsendende isotop.
Endvidere ser du, at indåndet radon er skadelig for lungerne, hvis væv bliver bestrålet af \alpha -\textup{partikler}.
Yderligere ser du, at Rn-indholdet i boligernes byggematerialer er uens fordelt i Danmark. De farligste boliger ligger især på Syd-vestfyn, vestlige Lolland, Møn, Midt-østsjælland og pletvis på Kalundborgegnen.

Halveringstiden er den tid, det tager, at omdanne en til enhver tid resterende strålingsaktiv nuklid-mængde til et andet nuklid, som har en helt anden halveringstid.


Brugbart svar (1)

Svar #9
16. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det, du skal se af figuren er, at nogle af processerne er hurtigere end andre. I den første proces henfalder Rn222 med en halveringstid på 3,8 døgn. Hvis der ikke tilføres mere radon, vil det sige, at halvdelen er henfaldet efter 3,8 døgn. Ved den næste proces er halveringstden meget kortere, så her henfalder det meste hurtigt efter, det er dannet. Derfor er der meget lidt Pb206. Senere i forløber dannes der Po210, som har en meget lang halveringstid, så her stiger mængden indtil der opstår en ligevægt i procesrækken.


Svar #10
16. september 2018 af KageSpiseren

Tusind tak! Betyder virkelig meget!

Hvad med Slide 22?

Kan jeg bruge noget derfra til at forklare om mit eget slide?


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Figuren viser en lignende kæde af henfald, blot med et andet udgangspunkt. Jeg tror ikke, du man bruge den til andet end at nævne, at der er andre kæder.


Svar #12
16. september 2018 af KageSpiseren

Men det fordi jeg føler jeg burde fortælle lidt om hvor det starter fra altså før radon 222. For der jo 6 andre Grundstoffer. Eller tager jeg fejl? Er det unødvendigt viden? Eller er det godt at komme med en "baggrundshistorie" hvis jeg kan kalde det sådan vel.


Skriv et svar til: Halveringstids modellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.