Kemi

Hvorfor står det i parentes, og ikke til venstre i en afstemt reaktion?

21. september 2018 af Tib3riass - Niveau: C-niveau

Hvorfor står (NO3)2 i parentes?

Vil det sige at det der to ioner?

Mere fordi jeg finder det lidt besyndeligt, at en afstemt reaktion skal se sådan ud, for at være korrekt:

2AgNO3 + FeS = Ag2S + Fe(NO3)2

og ikke sådan: 

2Ag(NO3)2 + FeS = Ag2S + Fe(NO3)2

Håber virkelig, at der er en der kan svare på mit spørgsmål. 

På forhånd tak

Peter


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Sølv er monovalent, så saltet er AgNO3. Der er koblet 1 NO3-gruppe på sølvatomet.

Jern er divalent, så der er koblet 2 NO3-grupper på jernatomet, hvilket skrives Fe(NO3)2.

Ved afstemningen af ligningen skal man sørge for at der er samme antal NO3-grupper på begge sider. For 1 jernatom skal der 2 NO3-grupper til så der skal også være 2 NO3-grupper på venstre side. Men det kræver, at der er 2 molekyler AgNO3 på venstre side. Det total, du gerne vil have med ville betyde, at sølv skulle være divalent.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Hvis du har svært ved afstemning af kemiske reaktionsligninger, så prøv at se her, hvor der er nogle retningslinjer du kan følge og nogle eksempler:

https://sciencelabs.dk/?page_id=924

Husk også på at der ikke er noget grundstof der kan forsvinde eller opstå ud af det blå på nogen af siderne af reaktionspilen. Ladninger kan ligeledes ikke opstå eller forsvinde ud af det blå på nogen af siderne af reaktionspilen.

Antallet af grundstoffer på reaktantsiden, skal være lig med antallet af grundstoffer på produktsiden.

I din reaktion ved du, at produkterne er Ag2S og Fe(NO3)2. Da du ved at kemiske forbindelser, altid er sammensat på samme måde (sølvnitrat f.eks. kan kun sammensættes som AgNO3 og ikke på nogle andre måder), kan du ikke ændre på de produkter som er angivet. Derved kan du se at du har 2 Ag+ ioner og 2 NO3- ioner (Fe og S er afstemt med et Fe og S på hver side). Derfor skal du også have 2 Ag+ og 2 NO3- ioner på reaktantsiden. Det får du ved at sætte koefficienten 2 foran AgNO3.

Det nedsænkede tal efter parentesen, har samme funktion som det nedsænkede tal efter Ag. Det beskriver at der er 2x det i parentesen, og parentesen bruges for at angive at der er tale om en sammensat ion (nitrat). Et andet eksempel kunne være Ca(OH)2 - 1x Ca2+ + 2x OH-, eller Al(NO3)3 - 1x Al3+ + 3x NO3-.

I neutrale molekyler skal ladningen altid være 0, har har den positive ion derfor en ladning på +3, skal den eller negative ion have en samlet ladning på -3.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #3
23. september 2018 af Tib3riass

Tak, for jeres jeres tilbagemeldinger!

Havde virkelig ikke regnet med så gode forklaringer, i skal virkelig have tak for jeres hjælp!

Læser via E-Learning, så det er vigtigt, at jeg forstår det hele. Og følte derfor en stor håbløshed for et par dage siden, men kan godt se sammenhængen nu :-)

Er faktisk begyndt at se Kemi som et sjovt og fascinerende fag, det havde jeg aldrig regnet med.

Benytter mig også meget af denne kanal: https://www.youtube.com/watch?v=AFlUXvBPBBE 

Tusind tak!


Skriv et svar til: Hvorfor står det i parentes, og ikke til venstre i en afstemt reaktion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.