Matematik

Find differentialkvotienten

30. oktober 2018 af Genanskaf (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej med jer!

jeg sidder med en opgave, hvor jeg skal finde differentialkvotienten mht. x og mht. y. Jeg ved jeg skal tænke at "y er en konstant" når jeg skal løse ligningen mht. x, og omvendt mht. y. 

Dog ved jeg ikke om jeg har gjort det rigtigt overhoved, så det ville være dejligt, hvis der var nogle som kunne fortælle om jeg har gjort det rigtigt og/eller hvordan jeg skal gøre det, hvis det er forkert! Tak på forhånd!

Opgaven og mine svar er vedhæftet

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2018 af AMelev

Jeg ved jeg skal tænke at "y er en konstant" når jeg skal løse ligningen mht. x, og omvendt mht. y. 

Det er ikke en ligning.
Ja, når du skal differentiere mht. x, skal du betragte y som en konstant, men du differentierer ikke rigtigt i forhold til det.

f(x,y):=x^4-2x^2-y^2-2y-7

f_x'(x,y):=\frac{\partial }{\partial x}(x^4-2x^2{\color{Red}-y^2-2y -7})= \frac{\partial }{\partial x}(x^4-2x^2)=...

f_y'(x,y):=\frac{\partial }{\partial y}(-y^2-2y+{\color{Red}x^4-2x^2 -7})= \frac{\partial }{\partial y}(-y^2-2y)=...

Svar #2
30. oktober 2018 af Genanskaf (Slettet)

Tror jeg forstår hvad du mener, men er ikke helt sikker. Så når man regner videre på det, så vil resultatet blive

f'x(x,y)=4x3-4x

f'y(x,y)=-2y-2

?

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2018 af AMelev

Jep!

Skriv et svar til: Find differentialkvotienten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.