Fysik

HJÆLP - Jeg har brug for hjælp til disse spørgsmål

17. november 2018 af Dethviderensdyr - Niveau: 9. klasse

Jeg har brug for forklaring på disse spørgsmål:


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2018 af MaiiDevon

Alle spørgsmålene? Har du prøvet at søge på de forskellige begreber som fx "naturlig selektion"?


Svar #2
17. november 2018 af Dethviderensdyr

Ja, men jeg forstår det ikke


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. november 2018 af Riehm4

1) Energi kan produceres (eller rettere sagt omdannes) på mange forskellige måder. Ved vindmøller bliver kinetisk energi omdannet til elektrisk og ved solceller bliver strålingsenergi (foton-energi) også omdannet til elektrisk. Det er dog vigtigt at pointere at ingen energi nogensinde forsvinder, men kan bla. gå tabt til varmetab (det bliver altså til en ny form for energi, termisk energi/varmenergi)

2) CO2 er en drivhusgas som består af carbon og oxygen molekyler. Det bliver ofte udledt af maskiner, og det er hvad vi udånder. Kommer der for meget af det i atmosfæren er det skadeligt for miljøet.

3) Når man snakker om drivhuseffekten, snakker man bla. om ting som skadning af ozonlaget (som bla. beskytter os fra UV-stråling), men det hovedsagelige problem er at lyset (og den strålingsenergi som det bærer), ikke kan komme ud af atmosfæren. Det er altså svært for lyset at komme ind i atmosfæren, pga. det tykke lag drivhusgasser, men det som alligevel lykkes at komme ind, kan ikke komme ud igen. Hvis man skal forklare det med energi: strålingsenergien i lyset fra Solen bliver bla. omdannet til varmeenergi (termisk energi) når det kommer ind i atmosfæren og rammer Jorden, og den varmeenergi som det nu er blevet omdannet til, kan ikke komme ud. Jorden bliver varmere og varmere, og det er problemet.

4) Potentiel energi er beliggenheds-energi. Det er den energi man kan finde i objekter med en bestemt højde over Jorden (eller en anden gravitations-kilde) og masse. Det er på en måde det omvendte af kinetisk energi. Det kan beskrives med formlen/ligningen: Epot = m * g * h, hvor Epot er den potentielle energi, m er massen af legemet, g er tyngdeaccelerationen (Jordens er ca. 9,8 m/s2) og h er højden i forhold til det andet legeme (som ofte vil være Jorden). Et eksempel kunne være en bold på 2 kg som ligger 1,5 meter over jorden. "2 * 9,8 * 1,5 = 19,4 J".

5) Det elektromagnetiske spektrum: radiobølger, mikrobølger, infrarød-stråling, synligt lys, ultraviolet-stråling, Røntgen-stråling og gammastråling

6) Lys er i virkeligheden en form for partikelstråling, bestående af fotoner (eller elektromagnetiske bølger). Fotoner er dog masseløse, og et bedre eksempel kunne f.eks. være beta-stråling (beta+ eller beta-)

7) Jeg er ikke så meget til biologi (eller kemi for den sags skyld), men mest fysik, matematik og astronomi. Jeg forstår heller ikke helt opgaven

8) Jeg følger dog stadig med i biologi: mutationer er når der sker en ændring i ens gener. Det kan f.eks. komme af elektromagnetisk stråling med høj frekvens, radioaktiv stråling, eller en form for virus. Det er oftest farligt, men det kan også forstærke en. Det er dog i sidste ende for det meste også farligt.

9) Termisk energi er varmeenergi. Det er den energi som kommer af molekylers bevægelse, og er på samme tid også det som foråsager bevægelserne. Det er også det som indleder emnet termodynamik (termo = varme, dynamik = bevægelse). De to ting resultere i hinanden. Når du varmer et stof op, vil molekylerne bevæge sig mere om og mere, og bliver til væske, gas, plasma eller indgå i en anden fase (f.eks. en mere kompliceret en, som Bose-Einstein gas). Det kan beskrives ved hjælp af ligningen: Eter = m * c * ΔT, hvor Eter er den termiske energi, m er massen, c er legemets specifikke varmekapacitet, og ΔT temperaturændringen

10) En lidt kortere forklaring: kinetisk energi er bevægelses energi (på en måde det modsatte af potentiel energi). Det er den energi som et legeme i bevægelse besidder. Det kan beskrives med ligningen: Ekin = ½ * m * v→2, hvor Ekin er den kinetiske energi, m er massen af legemet og v er legemets hastighed.

11) Jeg er som sagt ikke så vild med biologi. Jeg ved ikke hvad naturlig selektion er, men evolution er vel en form for udvikling som levende organismer gennemgår, for at forbedre sine overlevelses forhold. 


Svar #4
18. november 2018 af Dethviderensdyr

TUSIND tak, det var en kæmpe hjælp!!


Skriv et svar til: HJÆLP - Jeg har brug for hjælp til disse spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.