Matematik
Eulers metode
Hej studieportalen.
Jeg skal skrive SRP om enzymkinetik, og i den sammenhæng skal jeg sætte mig ind i numerisk løsning af differentielligninger vha. Eulers metode. Denne har jeg dog lidt svært ved at forstå. Jeg tror at kæden hopper af allerede ved start, da jeg ikke helt forstår hvordan man finder tangenthældningen til første punkt (jeg ved godt hvordan man differentierer.) Problemet ligger i at jeg dels ikke forstår hvor man får punktet fra i første omgang, og så vidt jeg kan forstå er det ikke rigtig et punkt til nogen graf - så hvordan finder man så tangenthældningen?
Hvis der er én der kan forklare mig hvordan Eulers metode skal gribes an, ville det være en kæmpe hjælp. På forhånd tak.
Svar #1
21. november 2018 af peter lind
df/dx er hældningen af tangenten i punktet (x, f(x) ). se evt. https://en.wikipedia.org/wiki/Differential_of_a_function ud for definition.
Man starter med et mere eller mindre tilfældig punkt Det skal helst være så tæt på nulpunktet som mulig, så hvis man ved noget om løsningen bruger man dette. Man kan også lave en graf for at se nogenlunde hvor løsningen er
Svar #2
21. november 2018 af annakathrinea (Slettet)
Jeg har nok misforstået noget, men hvordan kan man finde tangenten til punktet (x, f(x)) når det er en differentialligning man har med at gøre - så kender man jo kun udtrykket for f'(x)?
Svar #3
21. november 2018 af peter lind
Hvis du har en differentialligning kan du jo løse differentialigningen evt. ved hjælp af et CAS værktøj
Skriv et svar til: Eulers metode
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.