Matematik

Hjælp til funktion

21. november 2018 af Lise123Lise - Niveau: B-niveau

Hvad betyder 0< x <10 i den vedhæftede opgave for funktionen? og hvis man skal benytte funktionen, til at bestemme hvad fortjenesten er, hvis der ikke tilføres gødning, skal man så bare sætte x til at være 0?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. november 2018 af peter lind

Det betyder at gødningsmængden ikke kan blive negativ og at formlen kun gælder for x≤10

Ja. hvis man ikke gøder er x=0


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2018 af Sveppalyf

Det skal bare forstås som modellens gyldighedsområde. Dvs. at sålænge du kun benytter modellen på x-værdier der ligger mellem 0 og 10, så får du et resultat som stemmer nogenlunde overens med virkeligheden. Tænk på at en matematisk model kun er et forsøg på at sætte en simpel formel på et virkeligt fænomen som mange gange er meget kompliceret.

Det andet spørgsmål:

Ja, du finder fortjenesten hvis der ikke tilføres gødning som f(0).


Svar #4
21. november 2018 af Lise123Lise

tak!


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. november 2018 af Sveppalyf

Det giver god mening at x skal være større end 0 (da man ikke kan tilføre en negativ mængde gødning). At man så lige har valgt den øvre grænse til 10, er vel bare fordi modellen begynder at blive upræcis ved større x-værdier.


Svar #6
21. november 2018 af Lise123Lise

Jeg får en rigtig mærkelig graf når jeg plotter den i maple, kan en af jer se hvad jeg gør galt?


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. november 2018 af Sveppalyf

Grafen er rigtig nok, men prøv kun at tegne grafen inden for gyldighedsområdet for modellen.

plot(f(x), x=0..10)

Er det ikke sådan man skriver det?


Skriv et svar til: Hjælp til funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.