Kemi

Kemiske opbygning af paraben

06. december 2018 af tommy1337 - Niveau: B-niveau

Hej SP,

Ville bare lige høre ad, om det er fint nok at skrive dette. Det skal bruges til en kemi rapport om parabener, og jeg skal meget kort forklare den kemiske opbygning:

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2018 af ChemistryIsKey

Hej! Det lyder umiddelbart fornuftigt, men der er nogle småting du kan ændre, så du bliver super præcis :)

- Når OH gruppen sidder på en benzenring kaldes den funktionelle gruppe for en phenol (som du også nævner). Man bruger ikke hydroxygruppe til disse, da hydroxygruppen er forbeholdt OH grupper som ikke sidder på en benzenring.

- Når du skriver: "... har vi stoffet phenol..." er det lidt misvisende. Stoffet phenol er bare en benzenring med en OH gruppe, men du har en funktionel gruppe i form af en phenol :)

- Jeg ville slette radikal, da dette henviser til forbindelser med enkelte alene elektroner. Alkylgruppe er super fint bare at skrive.

- Determinere er et lidt fornemt ord. Jeg ville nok bare skrive bestemme el. afgøre - men det er jo bare personlig præference :)

Ellers super fint :)


Skriv et svar til: Kemiske opbygning af paraben

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.