Matematik

Eulers tal går ud med ln?

08. december 2018 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

Spørgsmål 1) Hvis vi tilføjer eulers tal på sider af lighedstegnet, hvor ender alt vi havde før i eksponenten for e? Er det en specifik regel?

Udover det, hvor går eulers tal ud med ln. Altså, e^ln > de går ud med hinanden. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

Dit spørgsmål er næsten uforståeligt. Prøv at læse det igennem.

Den sidste linie kan jeg dog godt hjælpe med. Eulers tal gå ikke ud med den naturlige logaritme, da e er et tal og ln er en funktion. Det, der går ud med ln, er eksponentialfunktionen exp(x) = ex.

Der gælder generelt, at y=gx ⇔x=logg(y), hvor g er logaritmens grundtal. e er defineret som grundtallet for den naturlige logaritme, så y=ex ⇔x=ln(y).


Svar #2
08. december 2018 af hejmedjer1239

#1

Dit spørgsmål er næsten uforståeligt. Prøv at læse det igennem.

Den sidste linie kan jeg dog godt hjælpe med. Eulers tal gå ikke ud med den naturlige logaritme, da e er et tal og ln er en funktion. Det, der går ud med ln, er eksponentialfunktionen exp(x) = ex.

Der gælder generelt, at y=gx ⇔x=logg(y), hvor g er logaritmens grundtal. e er defineret som grundtallet for den naturlige logaritme, så y=ex ⇔x=ln(y).

Ja det er har du ret i. Jeg fik ikke noget søvn kan jeg se :D

Mit spørgsmål er følgende. Jeg så en video med et bevis, hvor han tilføjer eulers tal (eller e^x, kan ikke huske), på begge sider af lighedstegn. Efterfølgende "hoppede" alt det vi havde på begge sider af ligehedstegnet (inden vi tilføjede e) op på eksponentens plads. Hvorfor kan man gøre det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2018 af Eksperimentalfysikeren

For reelle tal er ex helt det samme som exp(x).

Har man en ligning som:

ln(x+3) = 5, kan man tage eksponentialfuktionen på begge sider af lighedstegnet:

exp(ln(x+3)) = exp(5)

Da exp er den omvendte funktion til ln, ophæver de hinanden, så ligningen bliver x+3 = exp(5) og derefter x= exp(5)-3.

Man kan skrive den samme udregning som:

ln(x+3) = 5

eln(x+3) = e5

x+3 = e5

x = e5-3


Skriv et svar til: Eulers tal går ud med ln?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.