Fysik

Hvor nøjagtig skal vægten være

22. december 2018 af Minniei - Niveau: C-niveau

"En lukket glasflaske skal vejes med en nøjagtig vægt i et laboratorium. Flasken har et ydre rumfang ca. 0,5 L og vejer ca. 500 g.
Hvor nøjagtig skal vægten være for at det er nødvendigt at tage hensyn til opdriften fra luften?"

Så jeg tænkte, at man kunne beregne opdriften for flasken vha., glasflaskens volumen og luftens densitet samt tyngdeaccelerationen. Dernæst kan man isolere m (som svarer til = densitet*V) og sammenligne med de 500 g. Kan det passe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2018 af swpply (Slettet)

Ja, det lyder som en helt rigtig fremgangsmåde du har i tankerne. God fornøjelse ;o)


Svar #2
22. december 2018 af Minniei

Fedt :) men hvordan angiver man nøjagtigheden af en vægt? Er det i decimaler eller størrelsesordener? eller noget helt tredje


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. december 2018 af swpply (Slettet)

Opdrift på flaske:

                                            F_\text{op} = 0.5\,\text{L}\cdot1.29\,\tfrac{\text{g}}{\text{L}}\cdot9.82\,\tfrac{\text{m}}{\text{s}^2} = 0.0633\,\text{N}

Flaskens vægt:

                                                  F_\text{tyngde} = 500\,\text{g}\cdot9.82\,\tfrac{\text{m}}{\text{s}^2} = 4.91\,\text{N}

Altså skal vægten kunne måle med en præcision på mere end 0.6 N (eller 0.6 g) før at vi skal begynde at tage hensyn til opdriften.


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. december 2018 af AngelOneOne

Hej,

Nøjagtigheden af vægten af flasken (som jeg går ud fra du/man har vejet), angives som ± vægtens usikkerhed.

Så hvis vægten har en usikkerhed på ± 0,1 g, kan du angive vægten af flasken som 500 g ±0,1 g. Derved får du angivet at flasken vejer mellem 500,1 g og 499,9 g, da vægtens usikkerhed er ±0,1 g.

I forhold til beregninger, bestemmer antallet af signifikante cifre (betydende cifre), nøjagtigheden af dit beregningsresultat - altså hvor nøjagtigt det er muligt for dig at beregne. Her kan du læse lidt om signifikante cifre og nøjagtighed: https://sciencelabs.dk/?page_id=1237

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
22. december 2018 af Minniei

@swpply

Jeg forstår ikke, hvordan du ved, at præcisionen er 0.6 N el. 0.6 g


Svar #6
22. december 2018 af Minniei

Et til spørgsmål:

Hvis jeg stabler en masse mursten på hinanden, og den øverste vejer 1 kg, så virker flg. krafter på den næstøverstemursten: tyngdekraften, tyngdekraften fra den øverste mursten, samt normalkraften. Her må normalkraften så være lig tyngdekraften, da stakken self står stille. Kan det passe?

Hvordan beregner man murstenenes størrelse?


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. december 2018 af StoreNord

#0
Hvis jeg står på en vægt og trækker vejret dybt ind; og holder det. Vejer jeg så mere, end da jeg havde åndet helt ud?


Skriv et svar til: Hvor nøjagtig skal vægten være

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.