Matematik

Betydning af |m|

03. januar 2019 af JulieW99 - Niveau: A-niveau

Hej SP

Min matematiske viden er rusten, og umiddelbart kan google ikke hjælpe. Jeg har beregnet følgende, og får så det der ses på vedhæftede billede.

jeg kan bare ikke huske, hvad stregerne betyder. Det er en udregning i fysik, og derfor er enheder medtaget.

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. januar 2019 af swpply (Slettet)

De vertikale streger omkring et tal læsses den absolute-/numeriske- værdi at tallet (link).

I dit tilfælde skyldes det at når du skriver enheder såsom m2 så læser dit CAS-program det som at m er en variable der er kvadreret. Med andre ord, du regner ikke med enheder men med variable. Du har eksempelvist at der generalt gælder for en variable x at

\sqrt{x^2} = \vert x\vert

hvilket præcist er hvorfor du ser \vert m\vert i dit resultat.

Hvilket program bruger du? Er det Maple?

Svar #2
03. januar 2019 af JulieW99

Det er taget fra WordMat. Jeg har vidst nok sat indstillingerne til "eksakt". (kg*m^2)/s^2 er en enhed for Joule. Se her

Men principielt kan svaret forkortes til 1,01791*10-12s?

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ja, men problemet er hvordan du fortæler WordMat at \text{kg}\cdot\tfrac{\text{m}^2}{\text{s}^2} er enhed og ikke det algebraiske udtryk \text{kg}\cdot\tfrac{\text{m}^2}{\text{s}^2} involverende de tre variable \text{kg}, \text{m} og \text{s}. Som du gør nu, så læer WordMat udtrykket som et algebraisk udtryk.

Svar #4

Ah ja - jeg fandt fejlen. Jeg havde glemt at slå enheder til. Men uanset hvad, så er det nu meget godt at vide hvad det betyder.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (0)

Svar #5

Ja, bestemt. Jeg kan se at du skal starte på fysik til september (jeg er selv uddannet i de fysike fag) og her vil du hurtigt blive bekvem med alskens abstrakt matematisk notation, som bl.a. absolut værdi og lignende.

–– God fornøjelse ;o)

Svar #6

Jeg håber i hvert fald på det, hvis ikke jeg af en eller anden grund bliver hængende på medicinstudiet. ;) Men jeg savner nu at sidde og nørkle med de fysiske beregninger! Der er ikke noget mere tilfredsstillende, end når skidtet endelig går op.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (0)

Svar #7

Hvis du føler sådan, så er fysisk studiet stedet for dig ;-) Jeg har ikke mødt en eneste på fysisk studiet der ikke er stædig når det kommer til at finde det korrekte svar på et problem, selv når problemet ikke er lige til og oftes volder store vanskeligheder.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Hvis du iøvrigt skulle føle dig rusten i matematikken og/eller fysikken, så plejer fysisk (vist både KU og AU) at afholde brush-up i både matematik og fysisk i ugerne optil studiestart. Her er der vist også sociale arrangementer oven på en dag med brush-up.

Svar #9

Jeg bliver altid maks stædig, og opgaven vedhæftet i #0 har taget mig et par dage at knække. Dels fordi mit fysik er temmelig rustent, dels fordi jeg havde en eksamen. Men det lyder skønt, at fysikstudiet sagtens kunne være noget for mig!

Mange tak for inputtet. Jeg overvejer netop AU, så det tjekker jeg lige op på.

- - -

Vh Julie

Skriv et svar til: Betydning af |m|

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.