Debat

Transeksuel - læge, biologi osv.

24. januar 2019 af Stats

Radio24syv omtalte et dilemma vedr. transkønnet d. 10 Januar 2019 som kan høres her. Nu kan jeg ikke lade vær med at tænke....

Da jeg gik i folkeskole og havde biologi. Vi lærte om XY kromosomer var det som manden har og XX kromosomer var kvindens. Vi lærte også at det mandlige kønshormon testeron og det kvindelige kønshormon er østrogen. Jeg syntes også jeg hørte, at kroppen fandt et balance i kønshormonerne - så når bodybuildere skød testeron i kroppen, så ville kroppen også automatisk danne flere kvindelige kønshormoner.

Nu kommer spørgsmålet...

Sker dette også for transseksuelle?
- For så vil den transseksuelle vel have en fordel i sport når personen spiller sammen med kvinder? Det kan godt være at jeg ikke forstår biologien til bunds - men niveauet af testeron er vel stadig væsentlig højere ved den transseksuelle end ved kvinderne?

Har den transseksuelle ikke en fordel?
- Jeg tænker at den transseksuelle har en fordel ved, at det mandlige kønshormon også har en påvirkning på fysikken. Han har vel stadig stærkere muskulatur end kvinderne?

Jeg søger lidt viden, så jeg kan have en saglig holdning i stedet for "Det er en mand og derfor skal han ikke være på kvindeholdene. Det er uretfærdigt." Det er jo skønt hvis min holdning holder stik med videnskaben, men hvis den ikke gør, så er det jo bare tåbelig kommentar.


Skriv et svar til: Transeksuel - læge, biologi osv.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.