Matematik

Redegør for matematikken ved opstilling af matematisk model

03. februar 2019 af Peter546 - Niveau: A-niveau

Hej, 

Som overskriften lyder, så skal jeg i mit SRP redegøre for matematikken ved at opstille en matematisk model. Jeg forstår ikke helt hvad matematisk model er. Matematikken omhandler mindste kvadraters metode vha. matricer. Jeg skal bevise hvordan jeg finder koefficientene a og b ved regression ligning vha. matricer. Men ved ikke præcis hvordan. Håber I kan hjælpe :) 

mvh. Peter


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2019 af JulieW99

En funktionsforskrift, f.eks., er en matematisk model for en sammenhæng mellem to ting du kan måle, f.eks. kropsvægt og højde.

- - -

Vh Julie


Svar #2
03. februar 2019 af Peter546

okay, men hvad skal jeg tage udgangspunkt når der står redegør skal jeg så vise det for lineær, eksponentiel osv. eller skal jeg bare vælge en af dem, hvor jeg så viser hvordan jeg finder mindste kvadraters metode vha. matricer? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. februar 2019 af oppenede

Mindste kvadraters metode vha. matricer har at gøre med lineær regression.
Under del 1 og 2 i https://web.stanford.edu/~mrosenfe/soc_meth_proj3/matrix_OLS_NYU_notes.pdf
kan du se hvordan matrixformlen for a og b udledes.

Eksakte eksponentielle/potentielle sammenhænge danner linjer i et enkelt/dobbelt logaritmisk koordinatsystem. I gymnasiet foretages eksponentiel og potentiel regression ved mindste kvadraters metode i disse koordinatsystemer, hvilket også bare er lineær regression.


Svar #4
04. februar 2019 af Peter546

Okay, så når der står redegøre skal jeg bare vise hvordan jeg kommer frem til koefficienterne a og b med lineær regression. Jeg skal da vel ikke udlede det?

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. februar 2019 af oppenede

Hvad mener du så med "bevise hvordan jeg finder koefficientene a og b ved regression ligning vha. matricer"


Svar #6
04. februar 2019 af Peter546

Der står følgende: "Redegør for matematikken ved opstilling af en matematisk model". Min studievejleder og jeg har snakket om at det skal være regression. 


Skriv et svar til: Redegør for matematikken ved opstilling af matematisk model

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.