Tysk

Hjælp til tysk stil!!

20. februar 2019 af winner123 - Niveau: 8. klasse

Hej, 

Jeg er blevet i tvivl om hvordan jeg skal formulere en sætning i min tysk stil. 

Jeg vil gerne skrive: det gør jeg også - på tysk, 

Hedder det: "Es macht ich auch" eller "Es tun ich auch" eller noget helt tredje?

På forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. februar 2019 af oppenede

I den danske sætning er 'det' demonstrativt pronomen. 'es' kan kun være personligt eller Indefinit.

'machen' er mere konkret/fysisk og 'tun' er mere generel.

For at høre om det er konkret eller generelt kan du f.eks. prøve nogle sætningstilføjelser:
   det gør jeg også (nu / til den tid / på et tidspunkt / (ikke) i dette tilfælde)
   det gør jeg også (hverdag / tit / ofte / aldrig)

Desuden skal du bøje verbert i den anden tyske sætning og bemærke at ich er grundled i den første.


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. februar 2019 af Stygotius

-"es" er ubetonet, (tryksvagt) og "das" er betonet (trykstærkt).

-Ordet "ich" er vel grundled i begge sætninger.


Svar #3
20. februar 2019 af winner123

Hvis jeg skal tilføje noget til sætningen ville det være: det gør jeg også tit/ofte. 

Ved ikke om det gør det mere generelt eller konkret. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. februar 2019 af Stygotius

"Das tue ich auch".

"machen" har ofte en bibetydning af  frembringe, fabrikere.

Du kan sammenlingne "tun" og "machen " med hhv. de engelske "do" og "make"   -af samme oprindelse og med den sammne semantiske forskel.

--Din skelnen mellem gererel og konkret forstår jeg ikke.


Svar #5
20. februar 2019 af winner123

Jeg har skrevet i min tysk stil: Es überrascht mich nicht, dass viele Jugendlichen treffen mit ihren Freunden in ihrer Freizeit.

Det er herefter jeg er i tvivl om hvordan jeg skal skrive: det gør jeg også i min fritid. 

Udfra den sammenligning med de engelske ord "do" og "make" tror jeg, jeg skriver: "Das tue ich auch in meiner Freizeit."


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. februar 2019 af Stygotius

Ja, det vil være helt fint. Du kunne også  nøjes med blot at skrive et komma plus "ich auch".

Du skal blot huske at sætte verballeddet "(treffen") til  sidst da der er tale  om en  ledsætning (bisætning) og også at udelade ordet "mit" og indføje "sich" efter  "Juendlichen"


Svar #7
20. februar 2019 af winner123

okay, så i stedet for at skrive: Es überrascht mich nicht, dass viele Jugendlichen treffen mit ihren Freunden in ihrer Freizeit." skal jeg skrive: Es überrascht mich nicht, dass viele Jugendlichen sich ihren Freunden in ihrer Freizeit treffen. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. februar 2019 af Stygotius

NEJ; nej, nej, -jeg sagde at du skulle sørge for at verballedet kommer til sidst


Svar #9
21. februar 2019 af winner123

Er verballedet ikke treffen?


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. februar 2019 af Stygotius

Jo, netop.


Skriv et svar til: Hjælp til tysk stil!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.