Kemi

Hvorfor sølv-ioner først vil reagere med clorid og ikke chromat

24. februar 2019 af kris022g - Niveau: A-niveau

I Mohrs titrerering bruger man sølvioner til at påvise hvor mange clorid-ioner der er i noget vand (og dermed NaCl). Fordi man ved at så snart at sølv-ionerne har reageret med alle clorid-ionerne og dannet bundfald, vil det begynde at reagere med chromat-ionerne. Denne reaktion skaber et rødt bundfald og derfor kender man ækvivalenspunktet for, hvornår der ikke er mere clorid til rådighed i opløsningen.

Jeg forstår bare ikke hvorfor at sølv-ionerne foretrækker at reagere med clorid. Hvilken regel siger det? Jeg kan simpelthen ikke finde noget om det. Den bedste forklaring jeg har kunne finde:

"Sølv(I)chromat er tungtopløseligt, men ikke helt så tungtopløseligt som sølv(I)chlorid.  Sølv(I)chromat dannes derfor først, når Cl- er brugt op."

Okay, AgCl har sværere ved at opløses i vand end AgCrO - men hvorfor betyder det at Ag først vil reagere med Cl fremfor CrO?? Jeg forstår virkelig ikke ræsonnementet...

HÅBER I KAN HJÆLPE


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2019 af janhaa

pga Ksp


Svar #2
25. februar 2019 af kris022g

Korrekt - AgCL har en lavere Ksp end AgCrO. Jeg forstår bare ikke ræsonnementet herfra og til at forklare at Ag først vil reagere med Cl fremfor CrO


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2019 af janhaa

K(AgCl,sp)=1,8*10^{-10}\\ \\ K(Ag_2CrO_4,sp)=1,1*10^{-12}\\

 s(AgCl)=1,34*10^{-5}\\ \\ s(Ag_2CrO_4)=6,5*10^{-5}\\

s(AgCl) < S(Ag2CrO4) => solubility of AgCl first


Svar #4
25. februar 2019 af kris022g

Tror du at du kan forklare det med ord? Gerne pædagogisk. Sorry...


Skriv et svar til: Hvorfor sølv-ioner først vil reagere med clorid og ikke chromat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.