Biologi

Opgave om synapsen

03. marts 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har et spørgsmål til virkningen af stoffet γ-conotoxin. i denne opgave. Jeg forstår godt at ved ω-conotoxina er symptomer, at man ikke kan trække vejret fordi signalet ikke kan bliver ført videre.

men hvad kan symptomer i opgave γ-conotoxin være? Når aktionspotentialet ikke kan blive genoprettet betyder det så at signalet heller ikke kan blive ført videre?

Når γ-conotoxin blokerer for Na+-kanaler betyder det så at det har en hæmmende virkning på cellen ligesom ved rusmiler? Eller har den hæmmende virkning kun noget med G-protein-receptorer at gøre?

opgaven er vedhæftet

Mine besvarelser:

a.
Et peptid er er nogen små kæder af aminosyrer som er bundet sammen med peptidbindinger. Da proteiner består af ainosyrer, betyder det at proteiner består af peptider.

b.

Når ω-conotoxin, som blokerer Ca2+-kanalerne i de præsynaptiske neuroner vandrer vesikler med neurotransmittere ikke mod synapsespalten så signalet ikke kan føres videre. 

Mens når peptid  γ-conotoxin, blokere de postsynaptiske Na+-kanaler, kan natriumioner i den postsynaptiske celle ikke strømme ind. Dvs. at er kun er kaliumioner der kan strømme ud af den postsynaptiske celle og derved sker der en hyperpolarisering af cellen. På den måde kan hvilemembranpotentiale ikke blive genoprettet.

Symptomer
Musklerne i lungerne bliver lammet så derfor har man besvær ved at trække vejret. Da lunger også er muskler.

Mange tak på forhånd.

Vedhæftet fil: opgaver om synapsen.png

Skriv et svar til: Opgave om synapsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.